Gå till innehåll

Ljuddämpare till "sumpområdet"


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

moderkorts_wrapping.jpg

Tänkte anväda liknande skivor för att ljudisolera insidan av utrymmet under akvariet där sump med all utrustning ska

stå i.

Är det nån som vet var man kan köpa sånna skumplast? (helst större skivor) Har några mindre delar som följde med moderkort och liknande saker som jag har köpt, men det blir j***igt dyrt om jag måste köpa 50 modertkort till för att plastinlägget ska räcka till sump-skåpets insida smiley2.gif.

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley1.gif Jo, jag vet, men tänkte ta det säkra före osäkra och dra till ordentligt. Den vågiga strukturen ser mer ljuddämpande än en slät yta, men vad vet jag det kanske går lika bra med zelleri... (d.v.s. folietäckt isolering).

Vill inte höra ett pip från skummaren eller pumparna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara om man isolerar hela möblen med frigolit kommer inte det bli otrloligt varmt där inne då?

Värmer kanske upp vattnet för mkt på sommaren eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att dämpa maximalt så bör materialet vara med långafibrer och ha en "luftig" massa där ljudet går igenom men ändå stoppas på vägen.

Frigolit är inte bra vad jag lärt mig. Nu kör jag med dämpmatta från mekonomen funkar kanon.

Bästa vad jag läst är mineralull för att dämpa ljudet

För att minska värmen från skåpet under så sätt en fläkt mot sidan ej som drar ut värmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, hade inte tänkt använda frigolt alls, utan tänkte just använda de här pack-materialet till datordelar. Dock kände jag inte till det här dämpmatta som Christian nämner.Funkar den så använder jag gärna mig av det, speciellt om den även inte kostar mycket.

Vad det gäller ventilationen så hade jag tänkt sätta en fläkt eller två i huvet ovanför karet, men tänkte aldrig på inne i skåpet. Blir det verkligen så varm där inne om man har en skummare och en pump?! Kommer en eventuellt ventilationshål inte förstöra hela iden med ljudisoleringen?

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en till sak om du har sumpen i ett skåp utan ventilation är att det kan bli väldigt hög luftfuktighet vilketleder till att det möglar i skåpet smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...