roope Postat 24 september 2007 Postat 24 september 2007 Hej,Har köpt ett begagnat Deltec 450l akvarium som jag tänkte ha mjukkoraller och fiskar i. Akvariet har ett par år på nacken och det följde med 5X36W T8 belysning som jag tänkte försöka använda tills ekonomin tillåter uppgradering.De rör som följde med är:1 x Arcadia Marine White1 x Arcadia Marine Blue (actinic)2 x Power Glo1 x oidentifierat blått ljus2 frågor:1) I vilken ordning (bak -> fram) tycker ni jag ska ha rören?2) Innan jag uppgraderar ljuset tänkte jag iaf byta ut rören, vilka 5 rör ska jag isåfall satsa på och i vilken ordning bör jag ha dem?Med vänlig hälsning,/Robert Citera
Laggeman Postat 24 september 2007 Postat 24 september 2007 3 vita och 2 blå, varannan färg. Så hade jag gjort. Citera
roope Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 Tack!Skulle ni köra på 3x Marine White och 2x Marine Blue och hoppa över Power Glo eller har den bra egenskaper också? Citera
ramq Postat 25 september 2007 Postat 25 september 2007 Power Glo kan mest liknas med Fiji Purple av dessa, alltså ett lite halv-rosa rör.1) Jag hade sett till att ha rören i den här ordningen, med #1 längst fram:1: Arcadia Marine White2: Arcadia Marine Blue (actinic)3: PowerGlo4: oidentifierat blått ljus5: PowerGloRör #2 innehåller en del UV-B, så dina koraller kommer att flouriscera en aning. (Euphyllia, Fungia och andra kommer se rätt fräcka ut)2) Byt ut PowerGlo-rören då dom tappar rätt duktigt med effekt efter ett tag. Försök byta dessa mot ett par schyssta vita rör, t.ex. Arcadia Marine White eller om du hittar något annat större märke av T8-rör. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.