Gå till innehåll

Denna förbenade algmatta


Tias

Rekommenderade inlägg

jag tror att de uppkommit pg.a att jag byggde om min ljuskälla för någon månad sedan till 9X56W T8 som är tända ca: 10timmar/dygn. men felet jjag tror jag gjorde var att inte köra in denna utan brände på för fullt direkt.

ska försöka fixa en vettig bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är cyano garanterat.

Får nog hålla med här.

Om det bildas mycket luftbubblor i mattan så kan det vara dino.

Båda är jobbiga att bli av med men min erfarenhet är att det går bäst med att minska ner lyset till 4timmar/dag under ett par veckor, och köra med kalkvatten under tiden för att hålla ph över 8.2 under hela dygnet. Och höja kh till ~11, det löste mitt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinoflagellater har oftast en ljusare färg (som kokande knäck ungefär)

cyano har mer rödbrun rödvins-liknande nyans, men kan säkert vara mörkare vid höga silikat/kiselnivåer.

Jag är ingen vän av att blanda botemedel i akvariet, men algenEx funkar bra på dino´s

Men först tycker jag att man provar med att höja Kh om det är lågt (uv och ozon har positiv effekt också)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen vän av att blanda botemedel i akvariet, men algenEx funkar bra på dino´s

Men först tycker jag att man provar med att höja Kh om det är lågt (uv och ozon har positiv effekt också)

Har inte heller varit detta men jag har ändrat mig. Anti red knäcker cyanon och algen-ex tar dionflagellaterna. 2 medel som jag är possitivt inställd till. Man kan testa att höja Kh't men det funkar inte alltid och det tar tid, anti red tar 10 min. jag doserade detta medel i akvarium med både mjuk och stenkoraller utan problem. Ibland så är det bättre för sin egen hälsa att ta till botemedel än att kämpa och känna hopplösheten i kriget mot dessa asjobbiga pestalger/bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga när man kör medel är dock att kolla upp källan till varför dom uppkommer. Jag körde en kur antired i mitt kar men skiten kom tillbaka efter ett par månader. Efter jag började med kalkvatten och skaffade silikatfilter till osmosen så försvann dom och har varit borta sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag stjäl tråden lite men jag har oxå fått alger, gröna, försvinner inte när karet är släckt, de "sticker" inte ut utan är väl ca 1 mm, beror det på matningen utav fiskarna, fosfater (ligger på 0,5) och hur blir man av med skitet, tycker karet lyser i grönt just nu :smiley12: Kan f.ö tala om att jag har 0 i nitrit nitrat och ammonium, inget silicat. Kh 11, Ph 8,2, salthalt 1,025 temp 25. Ca 420, Mg 1300, Skummaren kör på järnet och en massa grönt pasta junk fyller skummarkoppen varje dag. Är det bara att vänta eller kan man göra nåt.

/ Thessan

post-2866-14468914461119_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inget fosfatborttagningmedel så skaffa det tex. rowaphos, är tämligen säker på att det är fosfaterna som är orsaken. Du kan oxå prova sänka belysningstiden lite.

Jag använder FM Ultra Sil tror jag det heter, byter regelbundet, och algerna kom i förrgår därför är jag lite fundersam eftersom fosfatet låg på 1,0 från början och då fanns inte denna gröna matta på rutorna, ett helsike och skarapa dem oxå, sitter som berget :arg:

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla. om du vill ha hjälp så ge oss riktig information FM Ultra sil? har aldrig hört talas om. Fauna marins fosfatremover heter Ultraphos. är det den du har? Hur som helst så har du tokmycket fosfat och det måste ner om du inte vill ha algproblem. Regelbundna vattenbyten är viktigt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FM har en silikat remover som heter UltraPhos Sil, den ska tydligen vara lite effektivare mot silikater än den vanliga UltraPhos.

Kör du med Uv-c? Den hjälper åtminstona mot spridning av algerna.

Men om du fått algerna i förrgår så tror jag inte det är något att oroa sig över, dom kommer säkerligen försvinna, när är omöjligt att säga.

Edit: Kan ju vara så att det ligger fosfater å annat gott bundet i stenen, som börjar laka ur nu när forfatnivån i vattnet sjunker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mot dinoflagentter och cyanobakterie jag gjorde följande:

- pH över 8,2, kalkvatten med ätikka ( och vodka ibland)

- hade fosfatremover och aktivkol i ytrefilter

- hade inrefilter som jag tvättäde varje morgon

- vatten byte en gång per vecka

- ny DI/RO unit

Efter 4 månader finns det inte dinoflagentter eller cyano, det var jobbit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla. om du vill ha hjälp så ge oss riktig information FM Ultra sil? har aldrig hört talas om. Fauna marins fosfatremover heter Ultraphos. är det den du har? Hur som helst så har du tokmycket fosfat och det måste ner om du inte vill ha algproblem. Regelbundna vattenbyten är viktigt också.

Det står Ultra Sil på burken och det ska vara en Fosfatremover (av vad det står på denna), hittar den inte på tritons sida längre så tydligen finns den inte kvar, kanske höll den inte måttet. Jag är fullt medveten om att jag har tokmycket fosfater men vad jag läst så kan jag inte köra ned dem i botten blixtsnabbt heller med hur mycket remover som helst det har legat bra mycket högre. Det jag funderar över är om jag ska dra ned en del på matningen (eg ingen lust med det)om det kan vara matningen som är boven i dramat eller om det helt enkelt är fosfaterna som är orsaken till algblommningen

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FM har en silikat remover som heter UltraPhos Sil, den ska tydligen vara lite effektivare mot silikater än den vanliga UltraPhos.

Kör du med Uv-c? Den hjälper åtminstona mot spridning av algerna.

Men om du fått algerna i förrgår så tror jag inte det är något att oroa sig över, dom kommer säkerligen försvinna, när är omöjligt att säga.

Edit: Kan ju vara så att det ligger fosfater å annat gott bundet i stenen, som börjar laka ur nu när forfatnivån i vattnet sjunker.

Möjligt att denna jag har (Ultra Sil)är mer för silikater även om det står att det är för både fosfat och silikat :smiley24: namnet antyder ju på silikat. Jag kör utan UV-C då jag ska börja med Zeovit nästa vecka och det är tydligen inte en bra kombination. Förhoppningsvis hjälper den reaktorn till att få ordning på eländet. F.ö har jag inte haft några större problem med alger, lite bruna alger i uppstarten med de har gett med sig nu.

/ Thessan

post-2866-14468914461654_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det lutar nog åt lite kemiska botemedel för min del.

då jag efter denna kur ändå har tänkt att sälja karet och en del tillbehör till detta.

ska skaffa mindre kar. men som sagt ta hand om problemen först iallafall...

tack för hjälpen återkommer när jag testat och redovisar resultat för efterkommande "kolegor" med samma problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu testat varianten att släcka ner lite.

Började med 3 dagar helt utan ljus (dock ingen mörkläggning med plast eller så)

efter dessa tre dagar tände jag 2 rör i 2 timmar, lät detta vara så i 3 dagar ökade då 1 timme. och 2 dagar till +1 timme. är nu uppe i 2 rör på 5timmar och +3rör på en timme ska fortsätta försiktigt med denna ökning för det har visat mycket bra resultat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...