Gå till innehåll

Vilken pump?


havre

Rekommenderade inlägg

icon1.gif

Jag har ett Mollyhotell på 80 liter med orginal pump. Funderar nu på att uppgradera pumpen, ytvattnet rör sig bra men är lite osäker på hur det är lägre ned i karet. Jag kan gå två vägar, antingen uppgraderar jag den befintliga pumpen eller så tänkte jag kombinera den befintliga genom att införskaffa en sådan:

http://www.tritonakvarium.se/Graphics/Products/765.jpg

Vad tror ni är bäst?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bump

Har fortfarande inte bestämt hur jag skall göra...Lutar åt en pump av streamtyp, finns två alternativ då, en på 900 och en på 1500. Kommer den på 1500 att orsaka "storm" i karet eller är det inte så mkt som man tror? Vet att man egentligen inte kan få för mkt cirkulation men detta är ett väldigt litet kar och 1500 låter mycket. Nu är det orginalpumpen som sitter i sista filterfacket som är igång, ligger väl på 800-900. Är det bättre att bara byta ut den? Eller är en av streamtyp i motsatt hörn, gentemot det nuvarande utblåset, bättre?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl varit ganska osmidig och endast trampat runt själva kärnfrågan. Det jag egentligen är ute efter är, Vilket är högsta prio, att få hög cirkulation i filterfacken(sumpen) och få ut det i karet eller få hög cirkulation i själva karet?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu bestämt mig för att köra med en cirkulationspump eftersom en starkare pump i filterfacket kan tömma det på vattnet för fort och ödesdigra konsekvenser medföljer så klart ;).

Nu är nästa fråga, karet är på 80L, pumpen som är i nu säger vi ger 800 l/h. Så frågan är vilken styrka streamern skall ha, finns två jag väljer mellan nu, 900 l/h eller 1500 l/h. Den på 900 l/h är gjord för 50 L kar men eftersom jag redan har en pump kanske det räcker med den, för att inte orsaka total storm i karet? Vad tror ni alla kunniga akvarister?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta rekomendationen med en rejäl nypa salt, jag har testat med upptill 60ggr volymen i cirkulation och först då började de bli storm med streampumpar.

Har du sett en stream pump i drift i kar med mjukisar eller Lps?

En powerhead skulle skapa storm, streamen skapar mer ett jämt flöde så antalet L/H går inte att jämföra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...