Gå till innehåll

Knäppande algätare


Lakestream

Rekommenderade inlägg

Jag har länge trott att jag haft en mantis i akvariet pga allt knäppande, men jag har aldrig sett den. Nu tror jag att jag haft fel. I stenen under under en av mina acroporor bor det någon men är det en mantis..?

Han/hon bygger gångar som är ca 0,3 cm i diameter. Det finns 10-15 in/utgångar men alla dessa är mindre i diameter än gångarna själva. Djuret som bor där inne kan alltså inte komma ut ur dem. Däremot skickar den ut en arm som är ca 3 cm lång och trådsmal och skrapar substratet runt öppningen efter alger och dylikt. Armen liksom djuret är blixtsnabb. Alldeles för snabb för att jag skall kunna fota. När min scopas igår skulle gnaga lite alger framför ett av hålen kom det ut något som såg aningens ut som en Mantis näve (smasher) knäppte skyhögt och försvann lika snabbt. Som en snyting. Likaså mutar han bort små sjöstjärnor och turbos från att närma sig. Han äter alltså dem ej utan bara föser iväg dem. Skiten puttar han titt som tätt ut ur ett större hål och den ser ut ungefär som en kirurgs, alltså grönbrun och full av algrester.

Finns det mantisar som varken äter fisk (spearers) eller sniglar/krabbor (smashers)? Finns det mantisar som är vegeterianer? Nån upplyst som sitter inne på min gåta? Jag är förbryllad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag håller med dig Stig. Men denna lever i stenen som ligger nästan högst upp i röset trots att jag har en sandbotten och även en gobie att leka med. Jag får det inte att passa in. Det var ingen klo som kom ut ur hålet när kirurgen var där, snarare en platt boxarhandske. Det är därför jag lutar åt mantis. Men hans födoval och armen som kommer ut ur hålen förbryllar mig. Visst måste det finnas fler djur än dessa som knäpper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...