Gå till innehåll

Deltec pumpar, hjälp!


aquakul

Rekommenderade inlägg

Jag har en Deltec pump HLP4040 med spec: 4500 l/h 3.50m.

Får inget tryck i akvariumet?

Har en hörnakvarium på 200l samt en sump. Från sump så har jag följande kopplingar upp till akvariumet;

1. kran med rör tillbaks till sump

2. kran med koppling till UVC-lampa tbks till sump

3. squid med två rör kopplade till vardera hörn av akvariumet

Jag har ställt pumpen på max (3) men får inget tryck. kan det var så att man har för många kopplingar (se ovan)? Har stängt kran 1 och 2 för att få vatten upp till karet!?

Ska man byta upp sig till större pump? Vilken då? HLP 5250, 8070 eller 8070s?

Jag har en tunze överiningslåda/outlet 1074 som klara 1000 l/h. Kommer nog att behöva ngn/ngr interna pumpar för att få liv i vattnet också, förslag? Koralia??

Tacksam för all hjälp man kan få.

/aquakul

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte köra med en SCWD tyckte den orsakade besvär redan med en pump på 2400L/h, det är för smala rör och den bromsar födet för mycket.

Sen om du absolut skall ha tryck i karet så plocka bort så mycke extra prylar kopplingar o vinklar som möjligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Attila har du kollat i pumpen så det inte sitter skit i impellern, har själv en HLP 5250, jag brukar rengöra den när jag märker att flödet minskar.

Det samlas lite sniglar och annat smått o gott i kanalerna, som jag rensar med ett buntband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej vänner!

Tack för era synpunkter. Pumpen är ny, så inget skit har hunnit komma in i systemet. Squiden fungerar perfekt med en bra effekt i karet, tar dock effekt från pump. Men den smällen får man kanske ta eller? Jag får möjlighet att byta ut min befintliga pump till en starkare. Kanske en 5250 -5800 l/h tryckhöjd 5.20m eller ska jag satsa på storebrorn 8070 -7000 l/h tryckhöjd 6.50m?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...