Gå till innehåll

Vart är fisken?


havre

Rekommenderade inlägg

Idag vaknade jag upp till ett riktigt huvudbry. När jag gick och tittade på karet idag var det endast en av mina ocellaris som kom fram och hälsade. Jag matade med ca 15 artemior igår kvälll klockan 23 och både var friska å glada. Min ena ocellaris är nu spårlöst försvunnen och då menar jag spårlöst. Jag har tittat överallt i karet (80L så han kan inte gömma så på så många ställen), i filterfacken, på golvet (trots att det är tätslutande lock) och han går inte att finna. Om jag bara kunde hitta liket vore allt ok, men nu hittar jag inte ens det. Vart fan, rent ut sagt, kan han ha tagit vägen? I karet, var det, 2 ocellaris, 4 eremiter och 5 turbosar. Är det Loch Ness odjuret som bor i min LS eller följde Bermuda triangeln med? Det är endast 9 kilo LS och jag har kollat på alla delar och har inte sett något monstruöst stort. I sötvatten tar det ett tag innan en död fisk "löses" upp och försvinner spårlöst, går det snabbare i saltvatten?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiterna gör säkert att det går snabbare, men den kan också kilat fast sig in i en sten, så om du kan och vill så kan du vrida och vända på stenarna och se ifall du kan se den eller kanske resterna av den. Lycka till!

Precis vad jag gjorde men hittade ingenting, inga slamsor ingenting...

Ja, asså eremiterna är storlek mindre, ca 1 cm eller mindre så man undrar om de verkligen har hunnit käka upp den på under 7 timmar.

Det mest tragiska är att de två clownerna kom så bra överrens å mös ihop hela tiden, är ju inte säkert att de kommer bli så om jag stoppar ned en ny senare.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Jag har råkat utför exact samma sak med en av min två Percula i mitt mollykar.

Han återfanns levande och välmående i sista filterfacket, dit han måste ha kravlat sig över kanten under locket. Lätt gjort om vattennivån är lite högre än vad som fabrikanten tänkt sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är han återfunnen...Han var i det mittersta filterfacket mellan två, hårt ihoppressade, skumfilter. Dessa är i sin tur omgivna av, på sidorna, bottenfilter plattor med 0.2 mm tjocka glipor. Plattorna sitter för genomströmskanalerna från fack 1 och fack 3. Fråga är bara hur i helvete den lilla rackarn har kommit dit...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt molly försvann faktiskt ett ocellarisyngel!

Eller försvann, hittades i sista filterfacket han också. Dock upptäckte jag honom inte förren pumpen började leva om Ja givetvis var de ocellarisen som fastnat med skallen i pumpen :/

Som tur var så överlevde han, fick ett ordentligt blödande sår på huvudet men de läkte fint å nu är han tipp topp igen!

Dock så kommer han bli en såndär fisk som man lägger mer märke till än "alla andra" firrar när dom växer upp.

"Det var han som fastnade i pumpen när han var liten" typ

:)

Ontopic, jag har oxå funderat på hur i he-te dom tar sig dit. Måste väl hoppa över kanten på nått vänster?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...