Gå till innehåll

Pump?


R0uTe66

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller på att dels förbereda mig mentalt och dels att göra alla inköp innan jag kan dra igång mitt första kar. Sitter just nu och funderar på hur jag ska få cirkulation i vattnet. Eftersom att jag har ett JUwelkar på 450 liter så tänkte jag behålla originalpumpen som följer med och fylla den med något vettigt. Pumphuvudet som sitter i har jag för mig presterar 1000l/h.

Är det dumt att behålla den? Tycker det är smådumt att slänga ut den då karet är helt nytt.

Jag har förstått att det inte räcker med den cirkulationen i karet så jag behöver komplettera det hela med lite mer rörelse i vattnet. Är powerheads ett bra alternativ? Om så är fallet, hur många behöver jag och vilken kapacitet är lämplig?

Tack på förhand...

// EnSomÄrTotaltOkunnig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Är helt nybörjare själv på saltvatten och är under uppstart... så ta inte svaret som din lag! ;)

Men det som jag läst och som andra akvarister har rekommenderat är cirka 10ggr akvariets volym för bra cirkulation. Hellre att du har för mycket än för lite.

I ditt fall, ett minimum på 4500l/h. (Du kan nästan omöjligt få för mycket cirkulation i ditt kar..)

I mitt 350liters kar kommer jag att köra med en pumpkapacitet på cirka 16000 l/h, fördelat på 2 cirkulations pumpar och en returpump.

Sedan kan det lätt bli "döda" zoner i ett akvarium där vattnet mer eller mindre står stilla, så jag har i alla fall intuitionen att ha minst 2 pumpar diagonalt mot varandra för att skapa en ström och bra miljö.

Det finns naturligtvis vissa arter utav koraller med mera som inte tycker om för strömt vatten, men detta löser du under din aquascaping.

Har läst positivt om powerheads, men kommer själv köra med Tunzes streampumpar.

Som sagt, jag helt nybörjare men detta är vad jag lärt mig ifrån andra!

Lycka till och jag hoppas snart få studera lite foton ifrån karet!!

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att de är ett vision 450 du har?

Isf. så har du samma filtersystem som i mitt trigon 350. Jag funderade på att kasta ut lådan där först men lät den vara kvar, vilket jag inte ångrar. Mycket smidigt filter enligt mig. två filterkorgar som man enkelt lyfter upp, i min nedersta korg har jag slängt ner filterpåsar med fosfat och silicat removers och i den övre brukar jag slänga ner nån påse med aktivt kol vid behov. Utblåset kan du mata iväg till ett uv-c om du vill oxå, eller bara låta de röra om ytan, är faktiskt riktigt bra sprutt i pumpen där.

När det gäller cirkulation så är de streamers som gäller, Beror på hur mkt pengar du ska lägga ner men tunzes streamers är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man bara ha fisk så behövs det inte mycket cirkulation, koraller kräver mer, en del mycket och en del mindre. Om du ska ha koraller så är en Tunze streampump TS7 kit ett bra val, strömmsnål och så slipper du köpa många powerheads som bara tar en massa plats och ser fult ut. En stream är ingen designmässig hitt direkt men en sådan är bättre än en massa pumpar högt och lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man bara ha fisk så behövs det inte mycket cirkulation, koraller kräver mer, en del mycket och en del mindre. Om du ska ha koraller så är en Tunze streampump TS7 kit ett bra val, strömmsnål och så slipper du köpa många powerheads som bara tar en massa plats och ser fult ut. En stream är ingen designmässig hitt direkt men en sådan är bättre än en massa pumpar högt och lågt.

Lika och köra på oredentlig cirk på en gång. Man har aldrig "bara" fisk när man är nybörjare :)

Brukar dyka upp fraggar rätt fort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man bara ha fisk så behövs det inte mycket cirkulation, koraller kräver mer, en del mycket och en del mindre. Om du ska ha koraller så är en Tunze streampump TS7 kit ett bra val, strömmsnål och så slipper du köpa många powerheads som bara tar en massa plats och ser fult ut. En stream är ingen designmässig hitt direkt men en sådan är bättre än en massa pumpar högt och lågt.

Tack! Men passar på att ställa en fråga till på just detta. Vad gör en streamande pump? Är det att den ändrar rikting hela tiden? Räcker det att jag har en sådan? Var i karet bör man placera den...

Jo! Det är ett vision 450 jag har! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte faktiskt ställa en fråga till. Om jag nu väljer sump. Spelar det egentligen någon roll hur stor den är? Höjden är inga problem men den är jag väl ändå inte ute efter? Jag har i skåpet plats för ett litet kar som får mäta 35x40 cm. Räcker det för en skummare? Hur mycket hade jag egentligen behövt om jag ska ha fler saker än skummare?

Funderade först på att sätta ett 180 liters alu bakom karet men det blir nog inte så snyggt.

Alla tips välkomnas! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en utmaning att få tillräckligt med ljus i Juwel's akvarier.

Skall du ha koraller så får du börja fundera på nån lösning på det.

6 el helst 8 st 54Watts T5:or skulle kunna funka

Tack! Min förhoppning är jag kommer en bit med 4 stycken T5'or.. Jag vet att det är snålt tilltaget men jag vill försöka behålla original täcklocket så långt det är möjligt...

Jag ska komplettera det med en orginal extra T5 ramp... Jag får se sen hur mycket plats det finns kvar. Om jag nu kör på 4 rör... Vilka rör är vettiga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Min förhoppning är jag kommer en bit med 4 stycken T5'or.. Jag vet att det är snålt tilltaget men jag vill försöka behålla original täcklocket så långt det är möjligt...

Jag ska komplettera det med en orginal extra T5 ramp... Jag får se sen hur mycket plats det finns kvar. Om jag nu kör på 4 rör... Vilka rör är vettiga?

Jag la mitt mitt Vision 180-lock i bra-och-ha-högen. Sen bad jag den lokala smeden klippa till en 4mm alu-plåt som jag sedan gick loss på med sticksåg :)

Det gick lättare än jag trodde.

L1070003.jpg

I den fäste jag Arcadia's lysrörshållare. Själva elektronikdelen sitter då nere i skåpet. Klart smidigt.

L1070054.jpg

Vettiga rör finns det massor, Fauna marin och Korallen Zucht kör många med. Besök en butik och titta vad du gillar.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...