Gå till innehåll

mollyhotell-anpassa till saltvatten?


kallstrom_74

Rekommenderade inlägg

hej alla! Claes heter jag och är ny!

nu till min lilla fråga :)

mollyhotell 80liters...exakt VAD behöver moddas för att köra det med koraller o tex clownfiskar och anemoner..har läst lite här men blir inte RIKTIGt klok på vad som ska bytas ut o så...

lyset tex..räcker det med att sätta dit starkare lampa? eller ska det i en TILL armatur?

vad mer är det som ska ändras? och kanske förbättras?

eller är det bara att köra igång det igenteligen som det är detta mollyhotellet?

och...mollyhotellet är ju "komplett"..för ca 1000:- finns det något likande..fast lite större? till rimliga pezos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prismässigt så har ett RSM inget att hämta mot ett Molly-hotell. men storleksmässigt och estetiskt, där finns det så klart delade meningar. Sen är RSM anpassat mer för saltvatten med annat kelvintal på lysrören och inbyggd skummare.

Är priset den avgörande faktorn så är ett Molly svårslaget.

Vad som behövs är egentligen bara salt i vattnet, men det finns mer att göra, se länken som Jörgen skrev ovan, Lasses exempel är ett bra sådant.

Lycka till, och varmt välkommen till SG! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag har läst o kolla på lasses bilder o så...men vissa saker fattade jag inte riktigt..som typ det här med returröret o så o hur det skulle pillas ihop..men men..det löser sig nog!

vart kan man hitta en ny lysrörsarmatur att koppla in?

har lite frågor om fiskar o så?

vad kan man köpa saltvattenfiskar i närheten av halmstad? o ehh..vad ligger priserna på ca? typ clownfiskar..eller vad kan rekommenderas av en nybörjare?

och växter (anemoner mm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner går bra men skippa anemonerna, det finns substitut koraller som ser lika bra ut utan att vara ett hot mot resten av invånarna.

Skivanemoner går bra knappar lika med och xenia brukar man ibland få gratis av andra akvarister...

Priserna varierar kraftigt mellan olika butiker.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...