Gå till innehåll

elektronikfråga T5


Lövet

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har köpt två st. armatur T5 som jag tror är för industribruk. Det står i dom att det är "INDUS XS FDH 349, 230v/50Hz" rören är orginalrör på 49W 150 cm.

Det jag undrar är om man kanbyta ut rören motakvarierör på 80W, eller om man måste byta ut något mer om man ska öka wattalen för att få ut maximal effekt. Och att det är avsett för 230v om det gör någon skillnad då vi bara har 220v här.

Alltså vad behöver jag göra med armaturen för attjag ska få ut maximalt med ljus ur dom??

Tacksam för svar...

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du ska ha en 80w rör måste du ju ha ett don som driver 80w. du kan ju inte ha en 49w på ett 80rör. sedan är ju inte längderna samma på våra rör, som är 24w, 39w, 54w och 80w. de olika längderna på rören är 57cm, 87cm, 116cm och 148cm detta är på ett ungefär. mät hur långt det är mellan dina rörhållare och utgå därifrån vilket rör och don du behöver.

Mvh Robert

Hej! Jag har köpt två st. armatur T5 som jag tror är för industribruk. Det står i dom att det är "INDUS XS FDH 349, 230v/50Hz" rören är orginalrör på 49W 150 cm.

Det jag undrar är om man kanbyta ut rören motakvarierör på 80W, eller om man måste byta ut något mer om man ska öka wattalen för att få ut maximal effekt. Och att det är avsett för 230v om det gör någon skillnad då vi bara har 220v här.

Alltså vad behöver jag göra med armaturen för attjag ska få ut maximalt med ljus ur dom??

Tacksam för svar...

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen stämmer avstånden för ett 80W rör.

Kolla in på osrams sida där finns alla mått.

Isåfall kan du bara byta driftdonet och sen köpa nya rör.

Jag har byggt om en t5 28W till t5 54 på samma sett.

Sen ska du kolla på vad nya t5-armaturer kostar och jämföra priset med ditt bygge. Kanske knappt värt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat i butiker idag för att byta don till 80w, dessa kostar ca:900 st. För dyrt för mig. Alternativet är om någon vet om man kan få tag på 49W rör som är lika långa som 80w rören alltså 148 cm med högre kelvintal. Har endast hittat 49wattare på högsta tal på 6500k...

Vet någon var det kan tänkas finnas så får ni görna tipsa mig...

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad försäkringsbolagen hade sagt om det här men...

Du skulle kunna korta infästningarna så att du kan köra 54w istället (120cm)

Kolla upp om tändspänningen på 49W räcker till att tända 54W (osrams hemsida)

Jag har själv kört ett 58W t8 driftdon till 54W t5 fast där är ju problemet det omvända.

Har tyvär aldrig sett lågeffektversionen av t5 till akvariebruk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok en liten varning nu, bara hf don till T5 inga drosslar(som är det vanliga till T8). Och när det gäller styrka och model på don så gäller: Visst kan man prova, det kan funka men lysrören kanske inte håller lika länge som om man använder ett don som är avsett för rören. Jag menar en 6V lampa lyser ett litet tag jätte bra med ett 12V batteri men går ganska snart sönder.

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...