Gå till innehåll

Alger


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Tjenare köpte Fluval clearmax filter media för snart två veckor sen och det har tagit bort min nitrat fosfat och min nitrit från karet helt nu men då liknar det som om jag har fått någon form av bi effekt av det och det är att jag har fått några konstiga alger som liknar ROST väldigt mycket på botten och på några stenar?

Någon som vet vad detta är för alg och hur jag blir av med den och vad som kan ha fått den att komma fram???

Mvh/Tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare köpte Fluval clearmax filter media för snart två veckor sen och det har tagit bort min nitrat fosfat och min nitrit från karet helt nu men då liknar det som om jag har fått någon form av bi effekt av det och det är att jag har fått några konstiga alger som liknar ROST väldigt mycket på botten och på några stenar?

Någon som vet vad detta är för alg och hur jag blir av med den och vad som kan ha fått den att komma fram???

Mvh/Tom

Vad är clearmix för nåt?...har du nån bild på algerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja förklara närmare vad du menar, även med bilder om det går. Jag har väldigt mycket fosfat, nitrat och rost alger i mitt kar och det är stört omöjligt att få bort något av detta. Ibland tom inbillar jag mig att rost algerna kommer pga fosfat medlet jag använder, men det kan ju inte vara sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

algerna är ljus bruna som lägger sig som en liten matta över botten och på stenarna! Clearmax är små påsar med filter media i som fångar upp all fosfat, nitrit och nitrat från vattnet.

jag vet ej hur jag skall göra för att få upp bilder på sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är det jag har kört i två veckor! jag köpte det på en akvarie butik där jag köper allt till mitt saltvattens kar! jag hade hög nitrat halt och fanns det nirtat i vattnet som gav utslag när man mätte samma med fosfaten!

i förpackningen är det 3 nylon påsar som har mediat i sig som man sedan kan sätta i sitt filter fack i ytterfiltret eller på annat sätt! Jag satte påsen i min skummare i filter facket där och det tog inte länge förens nitrit och nitraten var helt borta från vattnet när jag mätte sist!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...