Gnarkill Postat 14 oktober 2007 Dela Postat 14 oktober 2007 Tjenare köpte Fluval clearmax filter media för snart två veckor sen och det har tagit bort min nitrat fosfat och min nitrit från karet helt nu men då liknar det som om jag har fått någon form av bi effekt av det och det är att jag har fått några konstiga alger som liknar ROST väldigt mycket på botten och på några stenar?Någon som vet vad detta är för alg och hur jag blir av med den och vad som kan ha fått den att komma fram???Mvh/Tom Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 14 oktober 2007 Dela Postat 14 oktober 2007 Tjenare köpte Fluval clearmax filter media för snart två veckor sen och det har tagit bort min nitrat fosfat och min nitrit från karet helt nu men då liknar det som om jag har fått någon form av bi effekt av det och det är att jag har fått några konstiga alger som liknar ROST väldigt mycket på botten och på några stenar?Någon som vet vad detta är för alg och hur jag blir av med den och vad som kan ha fått den att komma fram???Mvh/TomVad är clearmix för nåt?...har du nån bild på algerna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 oktober 2007 Dela Postat 14 oktober 2007 Ja förklara närmare vad du menar, även med bilder om det går. Jag har väldigt mycket fosfat, nitrat och rost alger i mitt kar och det är stört omöjligt att få bort något av detta. Ibland tom inbillar jag mig att rost algerna kommer pga fosfat medlet jag använder, men det kan ju inte vara sant. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 oktober 2007 Dela Postat 14 oktober 2007 http://www.aquatics-online.co.uk/catalogue/hagen-water-treatments.aspÄr det detta du har kört med i 2 veckor?Vart köpte du det?Vad var dina värden på fosfat och nitrat före och efter du började använda detta?Använder du detta i strumpa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 14 oktober 2007 Författare Dela Postat 14 oktober 2007 algerna är ljus bruna som lägger sig som en liten matta över botten och på stenarna! Clearmax är små påsar med filter media i som fångar upp all fosfat, nitrit och nitrat från vattnet.jag vet ej hur jag skall göra för att få upp bilder på sidan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 14 oktober 2007 Författare Dela Postat 14 oktober 2007 Ja det är det jag har kört i två veckor! jag köpte det på en akvarie butik där jag köper allt till mitt saltvattens kar! jag hade hög nitrat halt och fanns det nirtat i vattnet som gav utslag när man mätte samma med fosfaten! i förpackningen är det 3 nylon påsar som har mediat i sig som man sedan kan sätta i sitt filter fack i ytterfiltret eller på annat sätt! Jag satte påsen i min skummare i filter facket där och det tog inte länge förens nitrit och nitraten var helt borta från vattnet när jag mätte sist! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 14 oktober 2007 Författare Dela Postat 14 oktober 2007 jo just det vattnet blev jävlart kristall klart från filtermediat också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 17 oktober 2007 Dela Postat 17 oktober 2007 Jag har provat clearmax, fick samma problem med brun/röda alger. Kastade ut skiten å körde i coralifes silicat och fosfat remover vilket funkade kanon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 19 oktober 2007 Författare Dela Postat 19 oktober 2007 har köpt coralife silikat remover idag och släng i lite. Så vi får väl se om kisel algerna försvinner Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 20 oktober 2007 Dela Postat 20 oktober 2007 låter lite som rödaslemalger. mina försvann när ljuset släckets samt att jag ökade ph. så kolla ph. bör ligga runt 8. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.