Gå till innehåll

Köpa hem PVC & lim


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte börja smått köpa hem grejer för att sätta ihop karet.

Vill beställa hem PVC-rör och tillbehör från aquaristic.net, då deras priser är lite humanare än de i Sverige.

Hoppas bara att de inte ställer till det med och glömmer någon/några av de 20297123974 delar smiley2.gif. som jag har skrivit ner för att beställa.

Men, limmet: Såg inte att de sålde det också. men antar att det går att hitta det här hemma också. Jag antar att det ska vara "akvariesäkert" som allt annat i den här branschen, eller hur? Var köper man det nånstans? Bauhaus? Clas Ohlsson?

Mvh,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, tack!

Letade efter den på sajten men aldrig där jag skulle ha tittat först...

Hur mycket räcker en sån till? Om man räknar med åtgång per del som ska limmas ihop (alltså hur många delar kan man ungefär limma ihop med en tub, så att jag betställer rätt antal).

Tack på förhand,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har varit på deras sajt och kollat, men allting där kostar nästan 50-70% mer än grejerna på aquaristic.net.

Hade det varit några kronor hit elelr dit så hade jag gärna beställt från nån i Sverige så att man kan förstå språket ifall nåt går fel, men jag tror att jag chansar med tyskarna denna gång eftersom priskillnaden blir rätt så mycket. Hoppas de kan leverera i tid utan att sjabla bort några delar.

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njo men dom är nog närapå billigast i sverige på pvc ,det är förövrigt skrämmande priser på sånt,kolla tex på lagunen vad dom vill ha för sina prylar

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?catid=1269

jag har okså köpt all min pvc från aquaristic mkt nöjd förutom med leveranstiden ! fick tillochmed mera prylar änjag skulle ha så jag klagar inte !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo limmet är drygt ,kan vara bra med cleaner okså att rengöra först med innan man limmar .

det funkar lika bra med T-RÖD det oxiderar till 100% effter en liten stund.

ok min Pe-cleaner innehåller Denaturerad Absolut Alkohol (B)

men T-röd lämmnar inte den lite fett efter sig ?annars är det ju skitbra om man kan andvända det istället !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tröd är denaturerad etanol, alså samma för jag antar att inte pe-cleaner är metanol smiley2.gif.

jag rengör allt med t-röd och jag har aldirg märkt att det lämnar kvar fett, det verkar konstigt iomed du har en alkohol halt på 96%

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som gammal rörmockare kan jag tyvärr inte rekomendera T-röd eller någon annan alkohol baserad cleaner.Dom tar visserligen bort allt fett men det räcker inte.PVC är ett material som är besvärligt att limma.

Det fungerar så länge man ha ett system med lågt tryck (avlopp), men ska man vara på den säkrasidan så ska man använda en limprimer (riktigt giftig och får inte användas inomhus men jag mins inte vad den heter) samt en smärjelduk att rugga plasten med. Så slipper man dela mina erfarenheter med kopplingar som hoppar isär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som gammal rörmockare kan jag tyvärr inte rekomendera T-röd eller någon annan alkohol baserad cleaner. som hoppar isär.

jag har för mig att cleaner av samma märker som limmet "tangit" till PVC-U är basserad på etanol???

förstår inte riktigt varför man inte skulle få det tillräckligt rent?? och varför man ska "rugga" upp plasten, när tangiten är ett lösande ämne?

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tangit cleaner för PVC-U

INGREDIENT NAME: CAS No.: STD LT EXP 8 Hrs ST EXP 15 Min

ACETONE  ;; 67-64-1 OES 500 ppm1500 ppm

BUTANONE 78-93-3 OES 200 ppm(Sk) 300 ppm(Sk)

ingen etanol iallfall.

möligt att man inte ska rengöra med etanol, fast jag tror det är en hel del här som gör det. men det är klart vi är inte uppe i nån 20 BAR precis..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmebehandlad PVC är svår att limma. det finns 2 anledningar till att ett lim fäster.

1: Limmet löserupp undermaterialet och smälter samman

2: Ytorna är grova så att limmet bildar ett mekaniskt förband

Om man ruggar ytan tar alltid limmet mycket bättre, Det är omöjligt att se skillnad på en korrekt utfört limförband och ett som är bristfälligt. Så ett bra underarbete är den enda garantin att förbandet håller. Men har man vattenpelare som är mindre än 50cm kan man nog betrakta detta som lite överkurs. men det skadar aldrig att vara på den säkra sidan.

Sist jag använde cleanern så var tricloretylen en av ingredienserna, det är ju förbjudet numera men det ger ju en finnger visning om att man bör använda ett starkt lösningsmedel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...