Gå till innehåll

Partiklar i vattenkolumnen


adddo

Rekommenderade inlägg

Ok.

Nu har jag provat med filterstrumpa i sumpen på avrinningsvattnet, jag har satt "blåfiltersvamp" på 'returinsuget'. Men har fortfarande massor av partiklar i vattenkolumnen.

Nån som har nån idé vad jag kan göra för att bli av med dem? Vet att en del sätter en kapad 0.5l colaflaska på en maxi-jet fylld med filtervadd men jag vill gärna ha nåt som inte ser så "DIY" ut.

Oveb postade i nån tråd om nåt "quickfilter" med 1 micron som man kopplar på nån pump, nån som har erfarenhet av det? Ove?

Ska tillägga att det inte handlar om microbubblor utan om partiklar. Förmodligen har jag såpass mycket cirkulation så allt skit hela tiden rör sig och det är ju iofs jättebra, men skulle gärna vilja ha bort partiklarna som snurrar rnt hela tiden.

Tips, idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde ett nitratfilter med bomullsvadd i ett par dagar när jag skulle få ordning på mitt vatten efter att jag hällt i ny sand i karet. Man ser riktigt all smuts som sätter sig i filtret. Allt satt i sumpen, så jag såg det inte mer än när jag kontrollerade det in emellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Nu har jag provat med filterstrumpa i sumpen på avrinningsvattnet, jag har satt "blåfiltersvamp" på 'returinsuget'. Men har fortfarande massor av partiklar i vattenkolumnen.

Nån som har nån idé vad jag kan göra för att bli av med dem? Vet att en del sätter en kapad 0.5l colaflaska på en maxi-jet fylld med filtervadd men jag vill gärna ha nåt som inte ser så "DIY" ut.

Oveb postade i nån tråd om nåt "quickfilter" med 1 micron som man kopplar på nån pump, nån som har erfarenhet av det? Ove?

Ska tillägga att det inte handlar om microbubblor utan om partiklar. Förmodligen har jag såpass mycket cirkulation så allt skit hela tiden rör sig och det är ju iofs jättebra, men skulle gärna vilja ha bort partiklarna som snurrar rnt hela tiden.

Tips, idéer?

Quickfilter är en höjdare ! Finns numera i produktguiden.

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=191&cat=4

Kostar nästan ingenting och gör ett kanonjobb !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...