Gå till innehåll

angående ljusrör


john.Schmidt

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag förbereder just nu att starta igång ett 100l akvarium och jag hade tänkt att prioritera växter i detta. Jag har en ljusrörsarmatur med plats för två ljusrör. Jag vet dock inte vilka jag ska välja.

Jag har försökt hitta lite hjälp på nätet och har väl även fått lite info om området också, men jag har ändå ett par frågor.

Jag vill ju ha så bra ljus som möjligt, men hur många watt bör jag ha sammanlagt i mitt 100l kar ?

jag vet inte riktigt hur armaturer mm fungerar så jag undrar även om armaturen begränsar hur många watt jag kan ha. Det står 2 x 18W på armaturen, men jag hoppas lite på att jag kan ha mera.

En annan fråga... snål som man är så vill man ju gärna också veta om det finns några genvägar till det bästa ljuset. Måste man köpa de dyra i zooaffären eller finns det billigare alternativ ? tex på claes Ohlssons eller liknande ?

Kanske med borde nämna att det är ett sötvattens växtakvarium jag tänkt starta upp, vilket kanske gör denna tråden lite felplacerad i ett forum för saltvatten, men jag antog att kunskapen om detta finns även här.

mvh John Schmidt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...