Gå till innehåll

Fisketur


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Ett par små blennider försvann spårlöst, jag misstänkte att de hamnat i anemonen.

En fin frisk Ferrugatus dvärgkejsare låg plötsligt död på bottnen.

En stor frisk Lo Vulpinus som hade kalasat på artemia en timme tidigare var plötsligt död.

Och nu saknas min Argi-dvärgkejsare.

Det här tillsammans med klick-ljuden på nätterna gör att jag starkt misstänker en bönsyrseräka. :(

Idag ska jag alltså jaga räka... ska iväg och köpa kolsyrat vatten nu, ska ta upp sten efter sten och spruta in i alla håligheter.... tills räkan kommer ut. Den bara SKA FÅNGAS IDAG!!

En del av mig vill döda räk-jäveln långsamt och plågsamt, men jag ska försöka vara human och ta hand om den på schysstare sätt ändå.

Tänkte uppdatera ikväll med resultatet ifrån JAKTEN.

Önska mig lycka till. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen räka ännu.

Allt är en salig röra här....

Min Bangaii-hane spottade just ut en äggboll också.

Det blev väl för mkt störning för honom helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har HÖGA klick ljud hela nätterna också =/ Inget har hänt än men jag lär väll behöva riva hela skten också snart! =( Hur ska du få ut den ur stenen? Hört om de som doppar stenarna i vatten med hög salthalt eller låg salthalt för att de ska poppa ut.

Lycka till! det kan du behöva!

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hör höga klickljud så kan du nog vara orolig Björn.De är inte roliga varelser att ha i ett akvarium.

Jag har nu rivit ner allt, petat med skruvmejsel i alla håligheter jag kom åt... inget resultat.

Doppade sedan all sten som inte hade mkt korall på sig i sötvatten... utan resultat.

Jag har nu fångat alla mina fiskar och har dem i ett litet kar, tänker lägga tillbaka stenen i stora akvariet... lägga ner en fälla meden fiskbit ioch inte utfodra med något annat. När räkjäveln är hungrig nog så ska den väl våga sig in i fällan hoppas jag.

Så nu ska jag bara lägga tillbaka all sten i karet igen och sen ska jag lägga mig i soffan o röra mig mer ikväll. Ingen rolig dag så här långt. :(

Undrar om Bangaii-äggen kan klara sig även om hanen spottade ut dem?? Lyckades iaf håva upp dem innan putsarräkorna hade ätit upp allt.

Tack för erbjudandet Jimmy... men jag klarar det sista nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft fälla i karet massor med gånger men aldrig nått napp =/ Jag har inte ens sett räkjäveln trots att jag hör den varje natt sen 7 månader tillbaka! Med lite tur kan det vara en pistolräka och de klipper inte fiskar på samma sätt som mantisarna gör. Jag misstänker faktiskt att det är en pistolräka eftersom jag har hittat ömsade skal som påminner väldigt mycket om en pistolräka. Men vi får se! snart ryker väll en fisk och då är det bara att sätta igång att riva =/

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har åxå höga klick ljud i mitt kar men de sker hela dygnen än har det inte tagit nåt för mig , jag har haft dessa klick ljud i ca 1½ år nu, jag har inte sett några skal alls ifrån nån okänd räka

__________________

/Igge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ändå har stenen uppe (om det inte är massa koraller och dyl på) så kan man prova att försluta stenar där storleken tillåter i en plastpåse. Fuktigheten bibehålls, men till slut tar syret slut och kräftor och räkor trillar ut. Det är lite emot min vanliga veganstil, men om man nu gett sig den på att få dän dem. Vet dock ej hur syrebristen påverkar stenen....man kanske bara ska testa på de stenar som man vet att det bor något i.

g

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja sådana där klick ljud har jag också men har ännu inte blivit av med någon fisk, har haft detta knäppande sedan starten för 1,5 år sedan, det knäpper väldigt högt men jag har ännu inte lyckats lokalisera skrället. Tror den har nån krabba eller eremiter, vet inte om den kan ta eremiter som har sitt skyddande skal men jag tycker antalet av dem har minskat och jag ser i bland nån klo som ser ut som eremit klor. Den knäppande saken jag har i karet knäpper även lite gran på dagen, jädra svårt att höra från vilket sten parti den knäpper i från :-(

/Mattias Widell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två sorter. Smasher och Spearer.

Smasher har en klubbliknande klo som den använder mot hårda bytesdjur såsom skaldjur, sniglar, sjöborrar o liknande.

Spearer har ett vassare "vapen" som den använder mot bytesdjur med mjuka kroppar såsom fiskar.

Tyvärr har jag ju varit tvungen att läsa in mig en hel del på det här nu :)

Räkan är i alla fall lokaliserad till mitt stora kar där jag ett tiotal stenar kvar.... sånna som jag inte kan misshandla allt för mkt pga av att det sitter koraller på. Jag har hört tydliga knäppningar därifrån.

Jakten fortsätter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att göra en "fin" grotta åt honom i nån sten du borrar ut eller nåt sånt . Han kanske är villig att byta bostad och då kan du ju plocka upp den med stenen!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte bygga någon sl*gs fälla att fångaräkan i?, kanske i genomskinlig plexi eller liknande?

Det borde gå att agna med något smaskigt,så att räkan går in ,men ej kommer ut igen,typ som en fälla till möss.......

En liten ide bara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fälla i nu.

En PET-flaska med avsågad topp som man vänder inåt. Det blir alltså en ingång som börjar stort men smalnar av... och när räkan väl är inne så ska den förhoppningsvis inte hitta ut genom den lilla öppningen innan jag hinner plocka upp den.

Problemet är väl att han inte är så värst hungrig ännu... inte efter att ha satt i sig en dvärgkejsare i fredags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dem i ett 100liters tills vidare. Jag tror det är OK där. Håller koll på vattenvärdena.

Jag ska nog ha fått tag i honom ganska snart.... hoppas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska prova en mantisfälla ikväll. Den heter X-terminator och jag fick den nyligen i present från USA. Liten plastlåda med fjäderbelastad lucka som slår igen när betet tas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min verkar vara för smart för att gå in i några fällor. Än så länge har han inte brytt sig om något bete...

Men han är väl inte hungrig än. Dvärgkejsare ska vara ganska mättande har jag hört.

Du får tala om hur det går Patrik... man kanske skulle testa samma...

Håll bara koll så att inga små gobies eller liknande smiter in i fällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget napp inatt för min del heller! Räkbiten var orörd. Amerikanarna kör med "lance fish" vilket jag inte vet vad det är. Läste om personer som verkligen fick napp (även krabbor etc). Nån lade en sten ovanpå fällan. Själv har jag satt fällan på änden av ett långt rör som når upp till vattenytan så jag kan ta upp den smidigt. Jag räknar med att det här tar tid så jag tänker köra det här varje natt ett par tre veckor innan jag ger upp. Ska försöka med bläckfisk vid tillfälle.

Fällan är simpel, verkar OK. Det enda jag inte gillar är en liten metallfjäder. Tror inte det spelar nån roll under en begränsad tid dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en mantisräka i mitt kar som jag fick syn på en dag när han stal småräkbitar som jag matade en anemon med, och jag kan bara berätta att dom är jä...ligt sega om man vill ta livet av dom för när jag hade lyckats fånga den(lyfte upp stenen den var i) så la jag den i ett glas med sötvatten och den dog då inte på 1/2 timme iallafall så jag spolade ner den i toan

-Ja jag vet att jag är mordisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering..

jag har fortfarande inte fått tag i den lilla räkan! Jag har inte ens sett honom ännu.

Resultatet är att jag har lyft upp i princip varenda sten i hela akvariet, placerat dem i spannar och frigolitlådor... och nu ÄNTLIGEN har det slutat knäppa i karet. Nu gäller det bara att identifiera ifrån vilken låda/spann det knäpper nu. Stenarna i de andra lådorna/spannarna bör ju vara säkra...

Stenen i lådan med knäpp-ljud får jag ju undersöka vidare, eventuellt kan jag dela upp den också i flera lådor för att helt kunna bestämma i vilken sten den rackaren gömmer sig.

ALDRIG GER JAG UPP!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle kanske gå att agna en fälla med en black molly eller liknande,det verkar ju lite grymt,men äter inte räkan något annat än levande fisk så får man prova med det,istället för att riva hela karet.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...