Gå till innehåll

SG kan leda till tidsbrist!


artemia

Rekommenderade inlägg

Saltvattensguiden är ett måste forum för mig. Läser inte allt men försöker kika in alla nya topic regelbundet. Tar man en veckas paus så finns det sååå mycket att läsa at man får nästan ångest.

Trodde att jag hade börjat få ordning på allt på våras. Kändes att jag har t.o.m tid att börja igen med scouting. Saknar allt pysslandet i skogen. Men nej :skrattar: .... SG började med nya rubriker, t ex "Länkar". Jonas (Sillen) frågade om han fick länka min galleri till SG's länkar. Jag var bara smickrad. Det var runt samma tider jag pratade med Robert (Robban i Sthlm) och han tog upp en (enligt honom) häftig hobby. Pilgiftsgrodor. Jag var tveksam om det nu var SÅ häftigt.

Kollade en dag SG´s länkar och där var min galleri :). Kikade lite andra länkar och där var det! Peters (petnym) hemsida. Inspiration för akvarium, terrarium och vivarium. Tänkte läsa bara lite vad Robert menade med vivarium. Det blev lite väl för mycket inspiration för mig. Tittade runt i lägenheten. Jag skulle kunna ha mina orchideer i skåpet.... Jag kan bygga ett vattenfall!!!!

Jag har inga fritidsproblem längre. Jag har ingen fritid. Bygger fortfarande min 1 kubiks vivarium och uppgraderar samtidigt min saltvattenskar. Jobbar x-tra turer. Varför? Ja, att jag kan köpa mer pumpar och lampor och.... Men samtidigt jag är nöjd :nöjd: Om en scout hinner inte till skogen, hon bygger en regnskog till vardagsrummet! Tack Jonas, Robert och Peter!

www.pbase.com/satuile/vivarium

www.pbase.com/satuile/aquarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt trevligt med ett vivarium!

Jag har också hållit på med orkideer tidigare men fick lov att välja lite! Tiden räckre inte riktigt till.

Jag samlade på Aerangis och Angrecum, så jag ser att ni har ju möjligheten att stoppa in massor av skojiga saker i erat vivarium!

Lycka till och uppdatera med bilder då ni fyller på i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Wikipedia vivarium är: an area, usually enclosed, for keeping and raising animals or plants for observation or research

There are various forms of vivarium, including:

  • Aquarium, simulating a water habitat; for instance a river, lake or sea. :)
  • Paludarium, simulating a rain forest or swamp environment. It also can be seen as an aquarium interconnected with a terrarium, having both the underwater area as well as the shore.
  • Terrarium, simulating a dry habitat, for instance desert or savannah.

Så egentligen jag borde prata om paludarium som jag bygger att vara som en regnskog.

Det finns egna forum för diskussion runt dom.

Jag vill hålla SG som det ska vara och är. Ren odlad saltvattensforum. Men tyckte bara att det var så roligt att jag hittade en annan intressant hobby, var jag använder min osmos. Och funderar på samma saker som runt saltvattenskaret. Vilken lampa? Kelvin? Hur ska jag klara med stigande temperatur osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag ger inte upp fast det har blivit lite mer krångel med allt jag har planerat. Inte bara tidsmässigt men också ekonomiskt. Vivariet går framåt, det är roligt :)

Akvarie uppgraderingen, tjaa, inte så bra. Jag driver det som mitt gamla, medans jag leter efter sump. Det skulle vara lätt att gå till glasmästarn och ge mått och få en drömsump men.... Råkade krocka också i mitten av November. Det var inte så bra :( Jag vet, jag vet, kvinnor och bil! Det var inte så roligt att få reda på skillnader med försäkringar efteråt. Men men... Som sagt jag ger mig inte och förhoppningsvis har jag något att visa efter nyår på mitt uppgraderingstråd också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Wikipedia vivarium är: an area, usually enclosed, for keeping and raising animals or plants for observation or research

There are various forms of vivarium, including:

  • Aquarium, simulating a water habitat; for instance a river, lake or sea. :)
  • Paludarium, simulating a rain forest or swamp environment. It also can be seen as an aquarium interconnected with a terrarium, having both the underwater area as well as the shore.
  • Terrarium, simulating a dry habitat, for instance desert or savannah.

Så egentligen jag borde prata om paludarium som jag bygger att vara som en regnskog.

Det finns egna forum för diskussion runt dom.

Jag vill hålla SG som det ska vara och är. Ren odlad saltvattensforum. Men tyckte bara att det var så roligt att jag hittade en annan intressant hobby, var jag använder min osmos. Och funderar på samma saker som runt saltvattenskaret. Vilken lampa? Kelvin? Hur ska jag klara med stigande temperatur osv.

Där ser man, hade att Paludarium för sisådär 20 år sedan, fast då kallade vi det för Aquaakvarium i Sverige.

Man lär sig alltid något nytt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...