Gå till innehåll

Typ av akvarium?


conny737

Rekommenderade inlägg

Håller på att kika på lämpliga saltvattensakvarier, funderade ett tag på att konvertera ett "vanligt" akvarium typ Juvel, till ett saltvattensdito. Men det verkar bökigt tycker jag. Så det lutar åt ett saltvattensset. Har kikat på Red sea, Deltec och Aqua Medic. Tycker Deltecs lösning med pumpar och filter i ett skåp under verkar smart, dessutom kan man tydligen ha en vattentank för supplementvatten i skåpet också. Tyvärr är Deltec en hel del dyrare. Red Sea och Aqua medic systemen har grejorna i ett fack i bakkant på akvarietanken. Är det någon praktisk skillnad på de bägge lösningarna? Jag inbillar mig att det är lättare att serva utrustningen om den finns i ett skåp.

Förvisso så är kanske Red Sea systemet lite litet (130 l inkl sump) jämfört med de andra (290 l resp 240). Men det har kanske andra fördelar. Till exempel så verkar Red Sea´s lampsystem faktiskt mest avancerat med dubbla rör och dioder för moonlight.

Är det någon som har synpunkter på systemen så är jag tacksam.

Ps, min son ville ha en liten murena i akvariet, då måste man kanske ha ett stort akvarium? Äter den inte upp de andra fiskarna?

mvh,

Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är kanske, varför ett färdigt system? Om det är för enkelhetens skull så är det oftast så att du får extra jobb när du vill ändra på något senare. Personligen skulle jag föredra Deltecs som ger lite mer plats och är lättare att sköta. Annars är det ganska enkelt att plocka ihop ett system själv.

Om du vill ha en muräna så finns ju den lilla stjärnmuränan, men se till att han inte kan ta sig ur karet. Min kan bli lite aggressiv när man matar han och hugga fel, men fiskarna brukar hålla sig undan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon praktisk skillnad på de bägge lösningarna? Jag inbillar mig att det är lättare att serva utrustningen om den finns i ett skåp.

Kalla mig gärna kyckling !

Jag är iallafall ganska så säker på att ett "slutet" system är betydligt säkrare.

Visst, jag kan ha fel men oron för en vattenskada är värd en del. Jag gillar att sova gott :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för svaren!

Skulle nog kunna tänka mig att plocka i hop ett eget, men trodde att det var kanske svårt att plocka ihop delar som passar. Men det handlar kanske mest om att göra ordentlig research..

Jag har också funderat lite på risken för läckage som antagligen är liten, men ändå. Ur den synvinkeln är det som Ove säger, lugnare med ett integrerat.

Red Sea akvariet verkar som sagt lite litet, är lite orolig att det skall vara svårt att få en stabil miljö i det.

/ Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkrare med ett slutet system, men det blir också begränsat. Det som jag tror är svårt med ett litet kar, är att sansa sig med inköpen. Alla djur som tillförs måste man noga överväga, så här är det alltid, men det blir ännu viktigare i ett litet nano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett percula 120 (slutet 450 liters) och jag tycker det fungerar utmärkt, nu när det stabiliserat sig. Snyggt kar också.

Deltec verkar bli lite för dyrt tror jag, nästan 3 gånger priset på RS och 2 gånger Pergula. Lutar nog åt en integrerad lösning ala Red Sea eller Percula (antagligen en 90). Grabben vill helst ha akvariet på sitt rum, är Pergulans pumpar tysta?

När det gäller RS så har jag hört en del synpunkter på ljudninvån, både negativa och positiva.

Men det är.kanske helt olämpligt att ha ett saltvattenskar i sovrummet. Det blir kanske lite fuktigt från framför allt ett öppet kar (som väl Perculan är?).

Går det att sätta på ett lock på Perculan? Har lite problem med en hängande armatur pga snedtak, så det bästa vore ett lock med lysrörsarmatur inuti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte haft mit RSM i sovrummet.. Nog ingen höjdare iaf.. borde det inte gå att bygga ihop något fäste från akvariekanten till armaturen ?

Tack för tipset, misstänkte det mht till de kommentarer jag läst.

Ang lampa så skulle det kanske fungera med ett fäste. Men problemet är framförallt att taket kommer lite för nära akvariet, så lampan får inte plats. Om jag inte ställer akvariet på en lägre bänk. Kanske ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är rädd för att ha refugium skummare och teknik utanför karet rekomenderar jag Percula, har sätt Trilobite´s och blev nästan lite kär i lösningen med filter bakom en svart skiva. Enkel att modifiera och ändra tekniken i och du får i princip plats med all teknik innnanför akvariumets väggar.

Om du nu har lusst att testa, modifiera och skräddarsy ditt kar rekomenderar jag att du:

1. Köper ett nytt 200-300L akvarium ca1000-1500:-

2. Köper en plexiskiva (svart, blå eller skrik-rosa) ca200-500:-

3. Köper cirkulation, skummare och ljus till karet ca5000-10.000:-

Borra hål för cirkulation i plexiskivan som du sätter i bak, kolla på percula och härmas. Använd samma mått på hålen så kan du använda reservdelar/pluggar där du inte sätter in cirkulation (från percula).

Såka ut ytavrinning.

Tänk ut vilken skummare du ska ha och placera bakgrunden efter brädden på skummaren. Gör även två eller tre filterfack på en gång.

I ett standard akvarium kan en skummare bli för stor för att placera in i "percula" modellen av filterfack som sitter i bak. Ett tips är att sätta facket i kortsidan istället, fiskutrymmet blir mer kvadratiskt och kanske passar bättre för en muräna.

På detta sett kan du skräddarsy akvariumet efter de tänkta invånarna.

Slutpriset blir ungefär det samma som om du skulle köpa ett kit. Det som skiljer är att du kan skräddarsy det hela från grunden. Blir klart mer att göra och sätta sig in i och det tar lite tid. Men i denna hobby kan man glömma allt som heter brottom =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De originalpumpar jag har rasslar som tusan, men de är gamla - jag har bytt ut pumparna helt.

Hmm..får kanske ge upp planerna på att ha det i ett sovrum.

Mattias, det var en ordentlig beskrivning! Tack! Tyckte att paketlösningarna verkade som en bra start eftersom det verkade minst sagt komplicerat med att plocka i hop ett eget paket med rätt belysning, bra pumpar, borra hål etc. Men det ger säkerligen mer tillfredställelse om man bygger ett eget "set". Och mer flexibilitet. Efter din beskrivning så får jag nog ta en ny funderare, det verkar ju inte så förfärligt krångligt.

När det gäller att ha tekniken i ett skåp under så är det en elegant lösning tycker jag, bara jag inte var så nervös för vattenläckage!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en stor sump och har borrat karet i väggen (10cm från toppen). Om pumpen i sumpen går sönder eller det bli strömavbrott så rinner vattnet ner i sumpen och när vattnet inte kan rinna mer från det stora akvariumet så är sumpen full. En enkel och billig lösning på ett säkert system.

Det ända man måste hålla reda på är max volymen vatten i systemet. Är man smart ritar man ut en max och min nivågräns i sumpen så behöver man aldrig oroa sig =-)

Förstår fullständigt paketlösningen, de blir nog bra hur du en gör. Det blir dock aldrig som man tänkt sig första gången, det är ungefär som att lära sig cykla. Man börjar med stödhjul sen vill man rent utav ha motorcykel ha ha ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...