Gå till innehåll

Vilken diameter på PVC-rör ?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Ska ha ytavrinning i ett 375-litersakvarium. Ska vara ett rakt rör utan "svängar". Sumpen står precis under akvariet, så jag behöver inga böjar. Sumpen är på 96 liter. Returpumpen är en Eheim 1262. Den pumpar 3400 l/h. Vilken diameter på PVC-röret ska det vara för att få ca 3500-4000 L/H ?

EDIT: Går det att använda avloppsrör ?

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ladda ner det här tyska excel arket o mata in pumpvärde och lyfthöjd, o vips så talar prgrammet om vilken rördiameter du bör ha.

Du måste ha makron igång i Excel annars funkar det inte. Får du problem så kan jag maila det till dig.

http://www.matuta.com/include.php?path=content/content.php&a mp;contentid=79&catid=9&themeid

När det gäller avlopprör så går de att använda på avrinningssidan men inte på trycksidan, allstå från pumpen upp till burken. Avloppsrör är inte klassade för tryck och även om det skulle fungera så är det ingenting jag skulle rekomendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde en liten test med den filen som Niclas länkade till

-Vid ett flöde av 2000l/h - 3000l/h

1m mellan ytan och sump så funkar 20mm rör

-Vid ett flöde av 3500l/h - 5500l/h

1m mellan ytan och sump så funkar 25mm rör

Alltså i ditt fal så blir det 25mm rör minst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pvc finns i upp 300mm o mer, kolla med GF, GPA, Ahlsell, Onninen, Dahl. Det finns jag lovarsmiley1.gif

När det gäller programmet så måste du öppna excel, gå in under -Makron o ställa in att axcel frågar innan det öppnar filen, du måste svara "aktivera makron" annars funkar det inte. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt exel script men tyvärr inte överenstämmande med verkligheten . jag testade igår att köra en ehiem 1060 "ca 2200 l/h" på min burk med en 25mm genomföring & 32mm rör både över & under genomföringen rakt rörknappt 1m . enligt progget skulle 20mm räcka meni mitt fall räckte inte 25mmsmiley5.gif.så ta det med en nypa salt ! fick rycka ur kontakten innan det gick över kanten !

nä har en 32mm genomföring på hyllan dags att tömma kar & dremmla lite kanske smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha! smiley17.gifLita aldrig på teknikens under!

Mazi. Avloppsrör på trycksidan är ett No No. DäremotKAN du använda dom från ytavrinningen. Är de med gummipackning så ska de inte limmas.

Själv skulle jag dock inte använda mig av avloppsrör någonstans, jag är alldeles för rädd om min parkett... Har du möjlighet så köp PVC o limma det är min rekommendation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Om jag ska ha 40 mm PVC och tankgenomföring, Vilken diameter på hålet i bottnen ska jag ha ? Innan vattnet kommer ner i sumpen, ska jag sätta en nålventil, så att det är vatten upp i röret hela tiden. Är 75*50*40 bra mått på sumpen ?

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tankgenomförningarna behöver dessa hål/borr storlek:

63mm rör - 75mm hål

50mm rör - 65mm hål

40mm rör - 55mm hål

32mm rör - 43mm hål

25mm rör- 34mm hål

20mm rör - 27mm hål

nålventil ?? förklara varför är du snäll. måtten på sumpen beror ju på hur mycket du vill ha plats med mest .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...