Gå till innehåll

VERKLIGEN nybörjare...


bjuren

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans!

Jag går och funderar pa att skaffa mig ett saltvattensakvarium modell lite större. Just nu har jag bara tva sötvatttenskar med malawi...men juh mer man lär sig och sätter sig in i akvaristiken så blir jag mer och mer sugen på att vidga mina vyer, och vad kan egentligen vara bättre än ett saltvattenskar? Det som hindrade mig när jag började med allt var att svårighetsgraden med att sköta ett saltvattenskar är betydligt högre än ett sötvatten...

Jag har varit inne och läst en del här på sidan, och det känns inte lättare nu...men jag är fast besluten att ta tjuren vid hornen och verkligen göra slag i saken! Är först och främst på jakt efter ett akvarium på 600-720 liter...

Som nybörjare har jag självklart MASSA frågor...Så om nån känner att man har tid och lust at läsa igenom allt skulle jag bli väldigt tacksam för svar!

Till att börja med...

1 Behöver jag tänka på att köpa något speciellt akvarium? Eller går vilket som helst bra? Tänkte mig ett Åleds eller Aquael?

2 Exakt VAD behöver jag för att starta upp karet? Har förstått att det är en väldig massa, men kom igen, berätta exakt vad jag behöver! Behöver jag ett extra externt kar som ska fungera som skummare/filter...? Har inte inte förstått det där exakt...så nån som känner sig manad för väldigt gärna berätta...

Kan kanske börja med dom två frågorna, så jag inte tröttar ut er direkt...;)

Men som sagt, det viktigaste jag behöver veta är vad som behövs för att dra igång hela kalaset, sen får jag ta det vidare därifrån!

Tack på förhand!

Mvh Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men som sagt, det viktigaste jag behöver veta är vad som behövs för att dra igång hela kalaset, sen får jag ta det vidare därifrån!

Jag förstår att det är svårt att få en överblick nu när du ska starta.

Tyvärr så är inte detta forumet det bästa när man inte har lärt sig de mest elementära grunderna ännu, allt blir som en enda stor föreläsning på grekiska.

I nuläget behöver du göra två saker.

1. Köp/låna denna boken Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren

2. Försök besöka någon i din hemstad som håller på med saltvatten. Peka på allt och fråga så mycket du kan, var inte blyg.

Då ska du se att det klarnar för dig och du kommer få grepp om vad du behöver införskaffa. Då kommer du även kunna ta in den enorma mängd information som finns här på forumet lättare och ställa mer specifika frågor. Alltför allmänna frågor av den typen du ställde nu tycker nog folk är jobbiga att svara på.

Håll utkik på köp och sälj annonserna här också. Det säljs endel prisvärda paket här från folk som lägger ner.

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Patrik och varmt välkommen till SG!

Tipsen från föregående talare är helt enkelt vad som krävs i första hand, mer läsning och mer vetande.

Ett kar i den storleken du talar om kräver förutom en hel del plats, också en del skötsel. Avdunstat vatten skall fyllas på, tillsatser blir större i mängd, belysningen blir större, skummare skall dimensioneras upp, ja, det är en del du bör veta innan du bestämmer dig för vilken storlek du ska köra på.

Kolla in de trådar som behandlar kar i den storleken, där finns en del som börjar med helt nytt kar, så där kan du säkert få inspiration och en del idéer.

Sen har du sökfunktionen som är toppen när det är något du är osäker på eller vill veta mer om.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...