Gå till innehåll

Andreas 240 Liters.


alofstrand

Rekommenderade inlägg

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

läste lite ikväll i illusterad vetenskap.

citerar

"Före århundradets slut kommer 98% av jordens korallrev att bada i havsvatten som är så surt att korallerna bryts ner snabbare än nya kan bildas.Ett internationellt forskarlag har dragit denna synnerligen nedslående slutsats på basis av datorberäkningar utifrån den rådande tendensen i koldioxidutsläppen. Forskarna baserar dessutom sina beräkningar på de försiktigaste förutsägelserna från FN:s klimatpanel, IPCC. Problemet är att haven suger upp omkring en tredjedel av atmosfärens koldioxid. Det förändrar havets grundläggande kemi, då koldioxid i vatten blir till kolsyra, som bryter ned korallernas kalkskelett. Det har inte betydelse bara för dykturister-revens ekosystem är bland annat en av grundvalarna för fisket."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

har haft stora problem med att det blir för varmt i karet och en del av mina koraller har fått rnt, så heter det väl'?

kommer ta det lugnt med stenkoraller ett tag framåt och bara satsa på lite mjukisar...

bilder kommer under helgen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har en fläkt som står och snurrar ner i karet, men den räcker inte till nämnligen. har funderat på en kylare med det känns rätt tufft att lägga 5000:- på en sådan.. men det är klart då skulle jag ju kunna uppgradar ljuset till mh istället:)

får se vad som händer blir kommer imorgon iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har gjort lite vatten byte idag blev ca 30 liter, och kaserat lite döda koraller tyvärr,

har märkt att vatten bytet gjorde susen, flera polyper ute på montipororna när tempen sjunk.

fraggade min ända blå acropora som jag har kvar, hoppas att den klarar sig.

har justerat min fläkt nu så den går i princip hela tiden...

knappt lönt att ta bilder, skall köpa nya lysrör och så kommer det nya bilder :)

på återseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

synd med korallerna. säg till om du behöver fler fraggar.

~Henrik

har gjort lite vatten byte idag blev ca 30 liter, och kaserat lite döda koraller tyvärr,

har märkt att vatten bytet gjorde susen, flera polyper ute på montipororna när tempen sjunk.

fraggade min ända blå acropora som jag har kvar, hoppas att den klarar sig.

har justerat min fläkt nu så den går i princip hela tiden...

knappt lönt att ta bilder, skall köpa nya lysrör och så kommer det nya bilder :)

på återseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har en fläkt som står och snurrar ner i karet, men den räcker inte till nämnligen. har funderat på en kylare med det känns rätt tufft att lägga 5000:- på en sådan.. men det är klart då skulle jag ju kunna uppgradar ljuset till mh istället:)

får se vad som händer blir kommer imorgon iallafall :)

Du kan köpa en AC på hornbach för 2500 som kyler hela rummet också. lite billigare än kylare så får du svalt och skönt i rummet med..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en AC för 2500 funkar inte särskilt bra kan jag säga, dessutom så låter portabla AC oftast hur mycket som helst... men tack för tipset. hehe jag jobbar med AC så portabla AC är bara nödlösningar för mig ;)

nja jag skall nog ta det lite lugnt med framför allt stenkoraller och köra på med lite andra sorter. ha det gott

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är också en lösning.. men gäller det inte mjukisar att det kan bli för varmt då? och det finns kanske ngn bra portabel AC? fast det är klart... jobbar man med det blir man väl kräsen.. det är ungeför som mig och datorer.. måste vara bra grejor annars går det inte alls.. inte ens att surfa med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

efter att ha spanat in Ländströms kar och Pwins kar så fick jag lite dåligt ¨samvete, jag kommer aldrig komma upp i deras klass, men mitt kar skall rycka upp sig.. kylfläktar skall beställas i dagarna som skall kopplas vi en två stegs termostat med ytterligare en annan fläkt.

skall bygga om min belysning efter semestern, den är i nästa vecka så jag beställer grejor så har det kommit på posten tillsa jag har kommit hem, eller så kanske det blir en tur upp i landet :)

har bara funderat på det ännu, men jag skulle vilja ha in 4 lysrör till, möjligt att jag skrotar juwel armaturen,den tar nämnligen för stor plats. troligt upplägg:

i framkant 4 st 54W i bakkant 4 st 39 w samtliga T-5. skall göra en ritning nu i dagarna på hur huven skall vara, måste ha så man kan pilla i karet utan några problem.

fraggade min första LPS idag, dom verkade klara sig blev två små fraggar som kom loss..

på återseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

kommer lite nya bilder..

har skaffat mig en ny kylfläkt en 4 fläktars från bioted marin, styrningen så köpte jag en ako kyltermostat med ett relä till fläktstyrningen, så nu startar fläkten på 28 grader och stannar på 27,7 grader.

sedan är det lite bilder på karet...

post-1362-14468915764692_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...