Gå till innehåll

Fixa mantiskar


havre

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag är i full gång med att planera ett mantis kar och har lite undringar jag skulle behöva få ventlierat. Problemet nu är själva akvariet. Alla de jag talat med med erfarenhet av mantisar säger att de inte attackerar rutan, därmed är det egentligen inget problem. Själv skulle jag sova lugnare om karet är lite mer förstärkt än 4 mm :). Därför undrar jag hur jag ska gå vidare:

Jag har nu ett 54 liters kar som står å dräller som var tänkat att anvädas från början. Tanken var nu att kanske förstärka det på insida med 4mm plexiglas. Vilket gör att det blir 4mm glas på utsidan och 4 mm plexi på insidan. Plexiglas skall tydligen vara det mest lämpade för mantsiar men denna kombination kanske är omjölig rent estetiskt eller praktiskt?

Den andra planen var väl att skaffa ett 8 eller 10 mm kar men det gör inte mycket mer nytta än 4 mm om mantisen verkligen vill ut.

Plan tre var att skaffa ett rent plexiglas kar, där problemen är repor bland annat. Sen är det även priset. Någon som har en prisuppfattning om ett plexiglas-kar i ca 60x30x30?

Tips och idéer efterfrågas!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att göra plexi på insidan och glas på utsidan? Det måste ju vara ultimata lösningen för stora mantisars akvarium.

Annars tycker jag du ska satsa på en mindre mantis i början. Du kan säkert få en gratis eller byta till dig en. Börja leta redan nu.

Kolla in denna sida, där kan man få tag i både hona och hane. Därefter är de bara att avla =-)

www.stomatopod.com

Denna borde alla mantis människor se!! Grymt snyggt nano!!

http://www.truenorthreef.com/newcube.wmv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att göra plexi på insidan och glas på utsidan? Det måste ju vara ultimata lösningen för stora mantisars akvarium.

Annars tycker jag du ska satsa på en mindre mantis i början. Du kan säkert få en gratis eller byta till dig en. Börja leta redan nu.

Kolla in denna sida, där kan man få tag i både hona och hane. Därefter är de bara att avla =-)

www.stomatopod.com

Denna borde alla mantis människor se!! Grymt snyggt nano!!

http://www.truenorthreef.com/newcube.wmv

Ska förbi clas ohlson och köpa mig en provbit för att se, skiter sig nog men man vet inte utan å ha provat!

Tanken är att den skall bli stor utan att behöva göra om och flyttas på :)

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygger man även karet i 60x30x30cm blir det knappt någon påfrästning av trycket från vattnet som de blir i större kar. 10mm borde räcka bra långt.

Ett alternativ är att du har en öppen sump under akvariumet som även rymmer vattenvolymen av huvudakvariet. Om akvariumet skulle gå sönder fylls sumpen och det stänker lite vatten på golvet istället för översvämmning =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle definitivt byggt det i 10mm optiwhite som articreef eller vad har heter här på forumet gjort.

Det är väl självklart att 10 mm glas är säkrare än 4mm.

10 mm glas är jävligt svårt att spräcka.

Jag har frågat han vad hans kar kostade så får se.

Enligt "experter" så spelar inte 10 eller 4 mm någon roll när det gäller en peacock. Men du har kanske haft en mantis och har andra erfarenheter...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst att de väldigt sällan skulle ta sönder själva glaset på akvariumet och om man ville vara helt säker så är de bara plexi kar som gäller tyvär.

Optiwite är ett glas som inte är lika "grönt" som vanligt floatglas, det är dyrt (har för mig nästan dubbla priset) men klarare och perfekt om man ska fotografera. Det syns dock ingen skillnad på glaset om det inte är tjockare än 8mm, det är vad jag hört. Då måste man så klart även ha ett referenskar bredvid =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag provat med plexiglas och initialt ser det riktigt lovande ut! Har provat med 2 och 4 mm och det syns inte att det sitter i plexiskiva efter glaset. Dessutom behöver den inte fästas eftersom den suger sig fast mot glaset! Dock är måtten inte de bästa utan får försöka leta vidare efter lite större plattor, i värsta fall går de att ha dessa nu. Grundtanken med plexit på insidan är bara för att se i början hur mantisen reagerar i sin nya omgivning och när den vant sig kan de nog tas bort.

Är det någon som vet vart man kan få tag på plexiglas i större format? Alltså inte postorder, utan en fysisk butik. Clas Ohlson hade bara små skivor, ca 300x200

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...