Gå till innehåll

För klen kalciumreaktor!?


Datate

Rekommenderade inlägg

Ska så småningom starta upp vårt nya kar, 830L+sump. Kar+sump-sten är ungefär 800L vatten. Vi har en gammal Deltec P500 kalciumreaktor ståendes i förrådet. Denna reaktor är specad för kar upp till 700L.

Är det någon mening att köra denna reaktor till det nya karet, eller är det meningslöst?

Vad blir effekten av att köra med en för klen reaktor? Funkar det kanske som det ska så länge man inte har alltför mycket koraller, eller är den för klen oavsett?

Kör just nu med TM Bio-pulver...men det hade varit skönt att slippa dosera varje dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För klen för vad e ju frågan....ett 800liters kar med en acropora i eller ett 300 liters knökfullt med Sps:er och LPS:er?

Jag tycker du ska börja med det du har, kör den hårt om du har mycket stenkoraller. Toppa med pulver. Det borde du komma en bit på. Sen kanske du måste köpa större men gör det senare isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju bra om det funkar. Känns tråkigt att behöva byta reaktor när man ändå har en ståendes. Funkade dock inget vidare sist jag testade...men det berodde nog på för fint medium och för dålig teknik vad gäller inställning..har ingen pH-kontroller. Såg dock en på en tysk webshop för 130euro eller nått...vet dock inte om den funkar bra...stod att den funkade med kalciumreaktorer...hmm...

Skulle dessutom behöva en större flaska då jag endast har en på 500g.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...