Gå till innehåll

Kemifråga!!! Magnesium


Freddi

Rekommenderade inlägg

Hej !!

Eftersom jag inte är så bra på Kemi så ställer jag denna fråga till de som har mer koll på kemin !!

Läser man i Saltvattensguiden för Dummies bla. så står bland ballingtillsatser att man kan blanda i Magnesium klorid och Magnesiumsulfat.

Och nu till frågan: Kan man inte använda Magnesiumoxid???

Jag vet att det är betydligt mer svårlösligt och att vattnet kan bli mer basiskt.

Finns det fler nackdelar eller funkar detta också???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Eftersom jag inte är så bra på Kemi så ställer jag denna fråga till de som har mer koll på kemin !!

Läser man i Saltvattensguiden för Dummies bla. så står bland ballingtillsatser att man kan blanda i Magnesium klorid och Magnesiumsulfat.

Och nu till frågan: Kan man inte använda Magnesiumoxid???

Jag vet att det är betydligt mer svårlösligt och att vattnet kan bli mer basiskt.

Finns det fler nackdelar eller funkar detta också???

Magnesiumklorid används för att natriumjonerna i natriumvätekarbonaten (en av de tre ballinglösningarna som du använder), skall bilda natriumklorid med kloridjonerna från magnesiumkloriden, dvs så att du inte skall få ngr oönskade restprodukter/joner i akvariet vid ballingblandning.

nettoresultatet blir då förvisso ett överskott på natriumklorid, som då fixas till genom att avlägsna lika många delar akvarievatten som man tillsätter balling, samt lägga till lika många delar natriumkloridfritt salt...så vips!: slutresultatet blir en heöt orörd jonsammansättning i karet där endats et tillskott av magnesium, kalcium o karbonater är nettoresultatet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...