crosswinds Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 Hejsan, allesammans!Har länge funderat på att starta ett saltvattensakvarium. Har kikat runt här på forumet till och från.Blir lika fascinerad varje gång jag ser en bild på era fina akvarium!Jag är fortfarande på stadiet där jag ska välja storlek. Jag vill gärna ha ett lite större, både för att det är finare, och framförallt att jag har fått för mig att fiskarna trivs bättre på större yta.Jag har kikat både på ett RSM (lite litet kanske?) och även på tritons version på någonting på 200l.Mest för enkelheten som rookie med tekniken, och för att de är snyggt byggda. Vad tycker ni om dessa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heritage Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 Kul att se nya "nördar" inom hobbyn;)Välkommen hit får jag säga.Karen du tittat på har jag ingen egen personlig erfarenhet av men vet en hel del som har just RSM. De verkar nöjda med det.Tipset jag kan ge dig är att läs på mycket. Studera andra medlemmars kar. Speciellt det du funderar på själv.Börja inte för litet. Du ångrar dig troligen snart. Mindre kar är dessutom svårare att få fungerande.200L är nog gränsen neråt om du ska göra det någorlunda lätt för dig + att det håller för dig tidsmässigt lite längre. Plånboken är en annan sak som får avgöra. Helt klart.Lycka till. Skriv gärna dina tankar. Visa bilder mm. Sök information på forumet och var inte rädd för att fråga. Det finns en hel del mycket kunniga på detta forum. Banne mig på professornivå om det krävs;)Det verkar så ibland i vissa trådar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 Finns en mängd personer som startat RSM nyligen som kan ge dig tips å svar på frågor, några är Lasse, shark of sweden och manne.Storleken avgörs ju mycket av vad du tänkt ha i karet, stora fiskar, små fiskar, koraller etc...Har sett tritons 200L version live och den är snygg där också Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 crosswinds: , om du vänder på ditt tankesätt.. vad skulle du vilja ha i akvariet ? vilka fiskar tex.. många här hävdar tex att vissa fiskar SKA ha 150cm långt akvarie, för att må bra... själv tycker jag det verkar lite lustigt om man jämnför 150cm med var dom kommer ifrån..själv kör jag med små/mindre fiskar typ goby's och man måste ju ha någon "nemo" också.. jag hoppas att du förstår vad jag menar.. personligen tror jag att om man har ett RSM eller ett 200L Deltec från Triton så kan,, i fiskväg vara sak samma.. givetvis några fler fiskar i 200L , Men utbudet som kan "trivas" är nog exakt samma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 13 november 2007 Författare Dela Postat 13 november 2007 Tack för alla snabba & trevliga svar!Jag har oxå tänkt "baklänges" alltså på vad jag vill ha i karet.Försökt fåtag på lite namn:Clowfiskar (så otroligt fin täckning) Gärna 2 stk2x mindre kirurgfiskar3x pincettfiskar2x (de med gulblåa täckningen) https://www.saltvattensguiden.se/galleri/data/501/medium/02.jpgHur tror ni att dessa skulle funka ihop?Naturligtvis är antalen och arterna bara en fundering/önskan. Hojta gärna till om ni vet några utav dem som inte fungerar ihop, eller vill vara fler/färre utav varje art eller liknande som skulle kunna krocka.Nu över till korallerna:Det jag (tror) att jag förstår, är att vissa fiskar behöver/trivs med en viss typ utav levandesten/korraller. Vad rekomenderar ni för något till mitt fiskval? Jag har förstått att clownerna vill gärna ha anemoner att gömma sig i, dessa tycker jag är väldigt fina. Men annars gillar jag att ha någonting som liknar hård sten/klippvägg, inte för mycket "mjuka" om ni förstår vad jag menar!Men kom gärna med förslag bilder osv!Någonting som också alltid har faschinerat mig med saltvattensakvarium är belysningen, och tillsammans med den den extrema klarheten i vattnet. Vad ska man använda för belysning till detta? Jag vill gärna ha något riktigt ljust grus gärna finkornigt. Men detta är ju också viktigt att fiskarna trivs i, det är det som går före allt!Vad tror ni om mina önskomål?Tack för eran tid!//Daniel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 jag må vara ny på salt men jag tror att 200L är ganska förlite för fisken som du vill ha.. dock Vet jag inte säkert.. men det gör säkert någon annan här, som kan ge lite tips. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 mycket vill alltid ha mer, det är naturens gång. började med ett 54l efter ca 3mån blev det 240l 6-7mån senare stod här ett 450l. anledningen till att här inte står ett 720 eller större är platsen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 13 november 2007 Dela Postat 13 november 2007 2x mindre kirurgfiskar3x pincettfiskar//DanielJag rekommenderar dig att inte köpa kirurgfiskarna eftersom de blir stora.Skippa pincettfiskarna också, de är mycket svåra att hålla vid liv en längre tid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 14 november 2007 Författare Dela Postat 14 november 2007 Hej!Tack för tipsen angående fiskarna. Då skippar jag ju helt enkelt kirurg och pincettfiskarna. Kanske kör 3 clowner och 2 utav de jag bara hade bild utav? Då borde de ju inte bli överfolkat?Vad ska man ha för storlek på deras hus dådå? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Hej!Tack för tipsen angående fiskarna. Då skippar jag ju helt enkelt kirurg och pincettfiskarna. Kanske kör 3 clowner och 2 utav de jag bara hade bild utav? Då borde de ju inte bli överfolkat?Vad ska man ha för storlek på deras hus dådå?de blå med gul stjärtfena är tyvärr också en kirurg som inte passar så bra i så pass små kar.... Men det finns många roliga mindre firrar som passar i mindre kar, så det behöver du nog inte oroa dig för Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Clowner är alltid en bra nybörjarfisk, de är tåliga, sociala och det går dessutom att få tag på svenskodlade. De klarar sig bra utan en anemon, men deras lustiga mutualism med anemonen uteblir. Emellertid går det att skaffa ett substitut i form av en sacrophyton eller euphyllia. De kan dock vara lite kinkiga och inte uppskatta uppmärksamheten från clownerna och slår då inte ut helt.När du talar om koraller låter det som om du är ute efter LPS och SPS, vilka har lite högre krav på belysning m.m. än så kallade mjukkoraller.Gällande belysning finns det antingen T5 eller MH. Det finns en separat avdelning i forumet för belysning där de båda diskuteras och testas mot varandra.Bottensubstratet som du önskar finns, jag har själv väldigt finkornig och ljusvit korallsand.Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sanna&Marius Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Hej!Vi lurar också på vilket kar. Tittar just nu på RSM....rätt lagom storlek till vårt vardagsrum ;-).Men ännu är inget bestämt. Kul att följa dig och se vad du beslutar dig för! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 14 november 2007 Författare Dela Postat 14 november 2007 Hej!aha okej!Jag har kikat på rsm också. Men är lite rädd för att det är för litet. Vill gärna ha ett större, samtidigt som det är fint med ett litet. Känner mig lite instängd i valet, för vill gärna ha ett färdigt paket, är inte tillräckligt kunnig för att kunna välja exakt rätt teknik för mitt akvarium.Ni kanske har tips på andra färdiga paket ifrån andra än just triton? Som man kan ögonshoppa lite på ett tag! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sanna&Marius Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Ja det undrar vi också om det finns fler färdiga paket än just ifrån triton ....vi känner som du att vi inte är tillräckligt kunniga för att plocka ihop ett själva ;-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 14 november 2007 Författare Dela Postat 14 november 2007 Titta, då finns det ju en marknad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Aqua Medic percula 90 eller 120 är populära. De har sålts några år nu så de dyker här ibland på "Köp & sälj". Det kan vara idé att kolla blocket också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 14 november 2007 Författare Dela Postat 14 november 2007 Vem säljer dem nya då? Finns de inga större färdiga kit? 300,400, 500 liter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 http://www.pwss.se/home.php?cat=467där är några exempel.. vet ej om det är prisvärt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 14 november 2007 Författare Dela Postat 14 november 2007 Hej!Tack för tipset. Jag vågar inte utala mig, men spontant på prislappen så verkar det ju billigare.Då de tar samma peng för ett 450liters, som triton gör för ett 200 liters? Men det kanske är mer teknik mer i tritons? Är PWSS inte komplett? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Det är inte Tritons priser det är fel på. Tritons 200L från Deltec är lite av en Rolls Royce för kompletta akvarium. Inget fel på Aqua Medic, men jag tycker att typ allt med Deltec-paketet är bättre... men sen om det är värt priskillnaden är en annan fråga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Aqua Medic brukar gå att få tag i begagnat. Begagnad Rolls Royce är inte så vanlig.Det är inga större fel på AM. Likna dem vid en Volvo. Fungerar bra för de flesta men går att hotta upp en hel del. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Skall kanske tilläggas att jag själv är nöjd AM-ägare, men bytte dock ut skummaren mot en Deltec. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 14 november 2007 Författare Dela Postat 14 november 2007 okej! Fördelen med ett RSM är att allting är snyggt integrerat, det jag kan vara lite undrade över, hur mycket utav tekniken kommer att synast i själva miljön för fisken? (utplås etc.) och, ensak som verkar väldigtväldigt viktigt är belysningen, hur utbytbart är ett sådant system (om det nu skulle behövas av olika anledningar)Sen är frågan om man skulle ha beställt ett customakvarium ifrån någon, finns det färdiga "sumppaket" för olika storlekar naturligtvis. Eller hur gör man? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Forsberg Postat 14 november 2007 Dela Postat 14 november 2007 Vem säljer dem nya då? Finns de inga större färdiga kit? 300,400, 500 liter?Percula 90 är på ca 300 liter Percula 120 på 450 literMvhMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Constanzo Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Tänk på att skummaren i AM karen får bytas eller sättas i en sump med ljuddämpning, dom för ett jädra liv! Annars är det kanonkar! Har själv ett AM Percula 90, helnöjd! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.