Gå till innehåll

starta saltvattensakvarium


crosswinds

Rekommenderade inlägg

Hejsan, allesammans!

Har länge funderat på att starta ett saltvattensakvarium. Har kikat runt här på forumet till och från.

Blir lika fascinerad varje gång jag ser en bild på era fina akvarium!

Jag är fortfarande på stadiet där jag ska välja storlek. Jag vill gärna ha ett lite större, både för att det är finare, och framförallt att jag har fått för mig att fiskarna trivs bättre på större yta.

Jag har kikat både på ett RSM (lite litet kanske?) och även på tritons version på någonting på 200l.

Mest för enkelheten som rookie med tekniken, och för att de är snyggt byggda. Vad tycker ni om dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se nya "nördar" inom hobbyn;)

Välkommen hit får jag säga.

Karen du tittat på har jag ingen egen personlig erfarenhet av men vet en hel del som har just RSM. De verkar nöjda med det.

Tipset jag kan ge dig är att läs på mycket. Studera andra medlemmars kar. Speciellt det du funderar på själv.

Börja inte för litet. Du ångrar dig troligen snart. Mindre kar är dessutom svårare att få fungerande.

200L är nog gränsen neråt om du ska göra det någorlunda lätt för dig + att det håller för dig tidsmässigt lite längre. Plånboken är en annan sak som får avgöra. Helt klart.

Lycka till. Skriv gärna dina tankar. Visa bilder mm. Sök information på forumet och var inte rädd för att fråga. Det finns en hel del mycket kunniga på detta forum. Banne mig på professornivå om det krävs;)

Det verkar så ibland i vissa trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en mängd personer som startat RSM nyligen som kan ge dig tips å svar på frågor, några är Lasse, shark of sweden och manne.

Storleken avgörs ju mycket av vad du tänkt ha i karet, stora fiskar, små fiskar, koraller etc...

Har sett tritons 200L version live och den är snygg där också :)

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crosswinds: , om du vänder på ditt tankesätt.. vad skulle du vilja ha i akvariet ? vilka fiskar tex.. många här hävdar tex att vissa fiskar SKA ha 150cm långt akvarie, för att må bra... själv tycker jag det verkar lite lustigt om man jämnför 150cm med var dom kommer ifrån..

själv kör jag med små/mindre fiskar typ goby's och man måste ju ha någon "nemo" också..

jag hoppas att du förstår vad jag menar.. personligen tror jag att om man har ett RSM eller ett 200L Deltec från Triton så kan,, i fiskväg vara sak samma.. givetvis några fler fiskar i 200L , Men utbudet som kan "trivas" är nog exakt samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snabba & trevliga svar!

Jag har oxå tänkt "baklänges" alltså på vad jag vill ha i karet.

Försökt fåtag på lite namn:

Clowfiskar (så otroligt fin täckning) Gärna 2 stk

2x mindre kirurgfiskar

3x pincettfiskar

2x (de med gulblåa täckningen) https://www.saltvattensguiden.se/galleri/data/501/medium/02.jpg

Hur tror ni att dessa skulle funka ihop?

Naturligtvis är antalen och arterna bara en fundering/önskan. Hojta gärna till om ni vet några utav dem som inte fungerar ihop, eller vill vara fler/färre utav varje art eller liknande som skulle kunna krocka.

Nu över till korallerna:

Det jag (tror) att jag förstår, är att vissa fiskar behöver/trivs med en viss typ utav levandesten/korraller. Vad rekomenderar ni för något till mitt fiskval? Jag har förstått att clownerna vill gärna ha anemoner att gömma sig i, dessa tycker jag är väldigt fina. Men annars gillar jag att ha någonting som liknar hård sten/klippvägg, inte för mycket "mjuka" om ni förstår vad jag menar!

Men kom gärna med förslag bilder osv!

Någonting som också alltid har faschinerat mig med saltvattensakvarium är belysningen, och tillsammans med den den extrema klarheten i vattnet. Vad ska man använda för belysning till detta?

Jag vill gärna ha något riktigt ljust grus gärna finkornigt. Men detta är ju också viktigt att fiskarna trivs i, det är det som går före allt!

Vad tror ni om mina önskomål?

Tack för eran tid!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för tipsen angående fiskarna. Då skippar jag ju helt enkelt kirurg och pincettfiskarna.

Kanske kör 3 clowner och 2 utav de jag bara hade bild utav? Då borde de ju inte bli överfolkat?

Vad ska man ha för storlek på deras hus dådå?

de blå med gul stjärtfena är tyvärr också en kirurg som inte passar så bra i så pass små kar....

Men det finns många roliga mindre firrar som passar i mindre kar, så det behöver du nog inte oroa dig för :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är alltid en bra nybörjarfisk, de är tåliga, sociala och det går dessutom att få tag på svenskodlade. De klarar sig bra utan en anemon, men deras lustiga mutualism med anemonen uteblir. Emellertid går det att skaffa ett substitut i form av en sacrophyton eller euphyllia. De kan dock vara lite kinkiga och inte uppskatta uppmärksamheten från clownerna och slår då inte ut helt.

När du talar om koraller låter det som om du är ute efter LPS och SPS, vilka har lite högre krav på belysning m.m. än så kallade mjukkoraller.

Gällande belysning finns det antingen T5 eller MH. Det finns en separat avdelning i forumet för belysning där de båda diskuteras och testas mot varandra.

Bottensubstratet som du önskar finns, jag har själv väldigt finkornig och ljusvit korallsand.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

aha okej!

Jag har kikat på rsm också. Men är lite rädd för att det är för litet. Vill gärna ha ett större, samtidigt som det är fint med ett litet. Känner mig lite instängd i valet, för vill gärna ha ett färdigt paket, är inte tillräckligt kunnig för att kunna välja exakt rätt teknik för mitt akvarium.

Ni kanske har tips på andra färdiga paket ifrån andra än just triton? Som man kan ögonshoppa lite på ett tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte Tritons priser det är fel på. Tritons 200L från Deltec är lite av en Rolls Royce för kompletta akvarium. Inget fel på Aqua Medic, men jag tycker att typ allt med Deltec-paketet är bättre... men sen om det är värt priskillnaden är en annan fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej! Fördelen med ett RSM är att allting är snyggt integrerat, det jag kan vara lite undrade över, hur mycket utav tekniken kommer att synast i själva miljön för fisken? (utplås etc.) och, ensak som verkar väldigtväldigt viktigt är belysningen, hur utbytbart är ett sådant system (om det nu skulle behövas av olika anledningar)

Sen är frågan om man skulle ha beställt ett customakvarium ifrån någon, finns det färdiga "sumppaket" för olika storlekar naturligtvis. Eller hur gör man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...