Gå till innehåll

Att fästa eller inte fästa koraller


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har ju lite problem med att min krabbor möblerar om bland mina koraller varje natt. Jag har gärna kvar krabborna (plus att de är svåra att fånga), så nu funderar jag i banorna kring att fästa mina koraller i min LS.

Hur brukar folk göra med detta?

Det känns som att det finns flera nackdelar med att fästa koraller. Får ej ut dem om de blir sjuka, svårt/omöjligt att fragga (om de någonsin blir så stora). Man kan inte ångra placeringen etc mm.

Den enda fördelen jag kan komma på rätt av är att krabborna får slita tungt om de skall flytta en fastlimmad korall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fördel som jag ser det är att du kan få i mer koraller i karet om du limmar dom än på stenar. speciellt om det är lite svårmöblerat, jag skulle inte kunna ha mer än 5-6 koraller som sitter på sten i mitt för det finns inte många plana ytor att ställa dom på. visst att det kan vara svår fraggat ibland men man får då låta dom växa lite till så grenarna blir längre och lättare att bryta/knipsa.

det är ju som du skriver om dom blir sjuka så blir dom definitivt inte friskare om man måste bryta stammen på dom innan man tar ur dom för medicinering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som att du tror att dom sitter fast för alltid...? :-)

Jag använder Deltecs tvåkomponent för att fästa fraggar på en liten bit LS eller fraggsten. Den får då stå på botten. Sedan när korallen har hämtat sig och kommit igång så placerar jag den på lämpligt ställe och sätter fast fraggstenen/LS med en klick korallim och så sitter den där.

Behöver jag flytta den kan jag lätt ta en mejsel (eller med bara handkraft) och "bryta loss" den från stenen, limmet sitter inte hårdare fast än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar fastlimmat. Man kan ju alltid fragga direkt ur akvariet.. Och möblera om går ju ändå, fast du kanske får bryta av några koraller och fästa dem på ett nytt ställe. Då har du helt plötsligt fått två kolonier. Ett akvarium skall enligt mig vara så likt ett rev som möjligt, och då måste korallerna få växa in sig i omgivningen. Men detta är helt personligt så klart.

Det är klart att det har sina fördelar med att ha korallerna lösa oxå, som tex vid sjukdom, men min åsikt är absolut att fästa dem och låta naturen få ta del av aquascapingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...