Gå till innehåll

Lämplig belysning till nanoburk?


Aquastyle

Rekommenderade inlägg

Moderator's upplysning:
mod.gifFlyttade ut frågan i en egen tråd, så Lasse kan ha sin i fred.

Jag hade förmånen att lyssna till Lasses föredrag kring Nano-kar på Linköpings Akvarieförening för några veckor sedan.

Mycket spännande - tack Lasse för mycket matnyttig information.

En liten fråga angående nanokar och speciellt då den lägre ljusstyrkan i dessa:

Finns det lämpliga mjuka och/eller hårda koraller om man inte har mer än ca 30 watt ljus per kanske 50-80 liter vatten?

Lite tips kring detta tack, från Lasse eller annan som provat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Det var bra tips.

Någon av dem som inte riktigt "orkar med" i "mörkret" eller anser du att alla dessa funkar fint?

Du hamnar alltså på 0,3 watt per liter eller något sådant. Vart går gränsen för vad som är vettigt?

(Jag är själv helt ny på salt, så ursäkta mina dumma frågor. Så var det sagt också... ;-) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla de jag haft har fungerat fint i den belysningen jag hade förut, även om det inte var så speciellt mycket tillväxt på montiporafraggen, men skivanemonerna förökade sig och gorgonian växte utan bekymmer.

Man ska kanske kompletera den befintliga belysningen ifall man ska hålla de mer ljuskrävande stenkorallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Watt styrkan är väll enbart en rekomendation, likväl som wattstyrka bör reflektor, ytavrinning och djup tas i akt.

Jag har kört ett 60x30x30cm med endast 1x15w (t8)+2st8w(t5). Detta fungerade bra till skivanemoner och mindre ljuskrävande koraller. Knappar trivdes under t5 ljuset.

Jag gemför dålig ytavrinning med en solig dag och en molnig dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev jäkligt slarvigt uppenbarligen.

Manne och Gustav har uppfattat det hela rätt. Om man kör utan ytavrinning tappar man garanterat ljus pga hinnan som bildas på ytan. Jag har testat att köra både med eller utan ytavrinning. Skillnaden blir markant, med blotta ögat kan man se en skillnad i ljuseffekt.

En bra kör utan täckglas, med ytavrinning och bra reflektorer, ATI måsvingar eller liknande högprestanda reflektorer. På det sättet kan man kompensera många watt i energiförbrukning och därmed ersättning av förbrukningsartiklar (lampor/lysrör).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev jäkligt slarvigt uppenbarligen.

Manne och Gustav har uppfattat det hela rätt. Om man kör utan ytavrinning tappar man garanterat ljus pga hinnan som bildas på ytan. Jag har testat att köra både med eller utan ytavrinning. Skillnaden blir markant, med blotta ögat kan man se en skillnad i ljuseffekt.

En bra kör utan täckglas, med ytavrinning och bra reflektorer, ATI måsvingar eller liknande högprestanda reflektorer. På det sättet kan man kompensera många watt i energiförbrukning och därmed ersättning av förbrukningsartiklar (lampor/lysrör).

Aha, du menar så:), ja det är mycket att tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...