crosswinds Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Hej igen allihopa!Ni har säkert sätt min tråd, med lite funderingar över färdigkits.Nu är det så att jag har fått tag på ett 540l kar, med tillhörande möbel. som jag kan ta om jag vill ha det! mycket fint skick i övrigt!Nu tänkte jag höra om det är någon som har lite tid och ork över att hjälpa mig med lite funderingar över vilken teknik jag ska ha, samt hur jag ska göra allt.Finns det tex färdiga sumpsystem? Hur skulle ni bygga det?Jag har tyvärr ingen erfarenhet utav vissa producenter eller sätt att bygga systemen, så eran opinions betyder mycket!alltså scenariotEtt helt tomt 540l kar, med tillhörande undermöbler, inget annat!Hoppas att ni orkar vara lite utav "konsulter" Tack på förhand!//Daniel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 15 november 2007 Författare Dela Postat 15 november 2007 PS. Går det att ha ett sumplöst akvarium? Eller blir det för mycket klumpig teknik innuti karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Ja, det går absolut att ha ett sumplöst kar. Två fördelar med sump är att det ökar den totala vattenmängden samt att man kan 'gömma' viss teknik i sumpen.Behöver du ytterligare vattenmängd?Behöver du gömma teknik?Vilka djur har du tänkt dig, och vilken teknik har du tänkt dig?Själv har jag ingen sump, bara en skummare, ett antal cirkulationspumpar samt doppvärmare. Allt finns inne i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 15 november 2007 Författare Dela Postat 15 november 2007 Hej wiking! Tack för ditt jättesnabba svar!Jag kommer troligtvis inte att ha några jättemängder utav fisk i akvariet.Det ända jag har bestämt i fiskväg är ett clownpar, (utav de mindre arterna).Kanske 1 eller 2 par fiskar till?En del sten(klippvägg) och någon anemon åt clownerna . Jag måste läsa på om arterna så jag vet vad de trivs med & vill ha.Idén med att dölja tekniken är mycket frestande, men hur mycket teknik syns egenligen om man kör sumplöst, har du några bilder på din teknik?Tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Det var inte speciellt mycket fisk du tänkt dig. Vill dock råda dig att skippa anemon. De är väldigt svåra att hålla vid liv, visserligen billiga, men försök undvika dem det/de första åren. Det finns fina koraller som påminner om anemoner, välj gärna dem i stället.Tog en snabb bild på mitt kar och som du ser så syns det en hel del teknik, men det stör mig inte alls. Bakom all min stenuppbyggnad har jag även en skummare samt ytterligare en cirk. pump. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 15 november 2007 Författare Dela Postat 15 november 2007 Hej!Tack för bilden!Det syns ju faktiskt inte så mycket alls! De som möjligtvis stör ögat mest är väl dessa cirkulationspumparna.Men men. Det lutar nog faktiskt åt att köra det sumplöst! Känns som mindre oro för teknikfailure.Vad tycker ni att jag ska köra för pumpar osv? Vilka teknikprylar skall jag ha helt enkelt? Märke/modell? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Men men. Det lutar nog faktiskt åt att köra det sumplöst! Känns som mindre oro för teknikfailure.Vad tycker ni att jag ska köra för pumpar osv? Vilka teknikprylar skall jag ha helt enkelt? Märke/modell?Så tänkte jag också när jag startade upp.Jag tycker inte att du skall koncentrera dig allt för mycket på vilka märken eller modeller du väljer. Hade jag varit som dig så hade jag satsat på att pumpa runt 10 - 15 tusen liter vatten per timma fördelat på 3-4 pumpar. Titta runt på hemsidorna hos de olika handlarna och försök hitta pumpar i skapliga prisklasser. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 15 november 2007 Författare Dela Postat 15 november 2007 Yes det ska jag göra!Om vi säger såhär då. Det jag ska leta efter är:4 pumpar med total cirkulation på 15000 l/h (med reningsfilter?), skummare för intern montering. Doppvärmare. Vad mer ska jag kika efter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Speedster Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 En del sten(klippvägg) och någon anemon åt clownerna . Jag måste läsa på om arterna så jag vet vad de trivs med & vill ha.Har du vägarna förbi Karlskrona så kan jag kutta en bit av min Euphyllia, den brukar clowner ofta gilla, som substitut istället för en anemon. Den är väldigt lätt, kräver inte så mycket ljus o växer väldigt fort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Om vi säger såhär då. Det jag ska leta efter är:4 pumpar med total cirkulation på 15000 l/h (med reningsfilter?), skummare för intern montering. Alla pumparna behöver inte reningsfilter. Själv har jag 4 pumpar varav en av dem är en Fluval pump som jag kan ladda med filter, nu kör jag den utan filter i.Jag tycker du skall skaffa dig en osmos. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Skippa pumpar med reningsfilter helt. Skaffa pumpar av s.k. Stream-typ istället vilka är väldigt populära bland saltvattensakvarister.Jag kör idag utan sump, men om det blir fler akvariet blir det garanterat med sump. Verkar bara vara sååå värt det. Jag hade även skaffat någon typ av automatisk påfyllning av sötvatten. Sen skall du väl ha någon kraftig belysning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 15 november 2007 Författare Dela Postat 15 november 2007 Hej igen!Tack för erbjudandet på din Euphyllia. Kan höra av mig när jag kommit en bit på väg?Så det ända jag behöver i reningsväg är en hederlig fluval med filter? Trodde att det krävdes mycket mer än så? :S Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 Som sagt... skippa fluvalen helt. Inte många som använder den typen av filter i saltvattensakvarier. Det du har i reningsväg är skummaren och din levande sten. Sen kan man ha ytterligare rening på en mängd olika sätt som är populär i saltvatten för att först o främst blir av med fosfat och nedbrytningsprodukten nitrat ytterligare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 15 november 2007 Författare Dela Postat 15 november 2007 Tack allesammans för all information!Klart att jag ska ha någon kraftig belysning Men det jag alltså ska spana efter är:pumpar utan filter, för att helt enkelt förflytta vattnet en viss antal mängd, runt o runt? Skummare för invändig montering, doppvärmare, lämplig belysning. Sen naturltigtvis alla medel, tester osv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 15 november 2007 Dela Postat 15 november 2007 "streamers" ska det vara.. 'Hydor-Koralia' resp 'Tunze' är två typ exempel.. http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=93 lite exempel där.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 15 november 2007 Författare Dela Postat 15 november 2007 Hej igen!Suttit ett tag å surfat lite på triton, läst å jämfört. Kan denna konf, vara något att ha? :Seio Superflow 1100 x 3Deltec - MC 500 skummareAqua nature 300w värmare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zeke66 Postat 16 november 2007 Dela Postat 16 november 2007 Jag skulle byta ut skummaren och välja en Deltec Mce-600 i stället Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 16 november 2007 Författare Dela Postat 16 november 2007 Hej igen!Tack för svaren!Så förutom ovan nämda teknik. Vad kan jag behöva mer (Lyse naturligtvis) Men för att få vattnet att fungera? Finns det något komplett testkit, med alla tester man behöver?Sen letade jag efter någon typ checklista för själva uppstarten, finns det någon sådan? alltså ifrån när man blandar vattnet, till schema för vilka tester som ska göras när osv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 november 2007 Dela Postat 16 november 2007 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=190⊂=0&page=1låter som den hade funkat fint för dig just nu.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 16 november 2007 Dela Postat 16 november 2007 just att borra karet och köra med sump brukar väl vara det som de flesta drar sig för i början. Jag skulle iallafall inte vilja vara utan sump och det är inte så skrämmande som det upplevs i början Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 16 november 2007 Författare Dela Postat 16 november 2007 Jo, den boken hade jag tänkt införskaffa mig Ska bli kul läsning Mattias: Tycker faktiskt att känslan att borra i det känns väldigt skrämmande hehe. Karet kommer stå på 2a våningen i ett hyreshus. Det får helt enkelt inte hända någonting. heheDet som verkar synas mest utav tekniken är ju ändå streampumparna. Man måste väl ändå ha sådana även om man har sump väl? Man vill väl ha cirkulationen i "huvudkaret"?Skummaren syns ju inte så mycket. Bara en svart låda ju? Det jag stör mig mest på isådanafall är nog faktiskt streampumparna måste jag säga. Tycker att dom är riktigt hemskt fula, särskilt om det krävs flera hehe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 16 november 2007 Författare Dela Postat 16 november 2007 Hej igen!Satt å surfade lite på RC och hittade denna bild.Det måste vara mina drömmars inredning, precis så har jag föreställt mig i huvudet, men inte hittat någon bild på någon som gjort det..Det är helt enkelt så otroligt fint.Ljuset, sanden, inredningen,, färgerna, clownen, allt är så perfekt.Kommer jag att kunna skapa detta i min 540 liters tank? ;o Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 november 2007 Dela Postat 16 november 2007 ett liknande kanske kan gå.. man måste ju ha en vision om hur man ska få till det i slutändan.. men oftast så kankse man inte kommer hela vägen första gången man provar.. man lär sig med tiden och får nya utmaningar.. men man måste ju börja någonstans.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crosswinds Postat 16 november 2007 Författare Dela Postat 16 november 2007 Det där är absolut typen utav inredning jag satsar på iaf Men sitter fortfrande å slåss me tekniken hehe. Blir inte riktigt klok :SEn del kör helt utan sump, med enbart en skummare, cirkulationspump å värmare. Med jättefina kar. Sen ser man en del som har gigantisk sump, flera kilometer pvcrör, smala slangar, datorer, (gastuber elller va det är?)Kan man föresten ha ett kar med aluram, såg att nån hade det. Funkar det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 november 2007 Dela Postat 16 november 2007 att ha saltvatten i alukar är det säkert många som har.. huvudsak är normalt sett cirkulation,skummare,värmare,belysning. "filtert" är den levande stenen kan man säga.det är väl en 'grund' att gå på. sen går det att avancera till oänligheten känns det som.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.