Gå till innehåll

Tänkt starta upp ett 540l kar


crosswinds

Rekommenderade inlägg

Hej igen allihopa!

Ni har säkert sätt min tråd, med lite funderingar över färdigkits.

Nu är det så att jag har fått tag på ett 540l kar, med tillhörande möbel. som jag kan ta om jag vill ha det! mycket fint skick i övrigt!

Nu tänkte jag höra om det är någon som har lite tid och ork över att hjälpa mig med lite funderingar över vilken teknik jag ska ha, samt hur jag ska göra allt.

Finns det tex färdiga sumpsystem? Hur skulle ni bygga det?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet utav vissa producenter eller sätt att bygga systemen, så eran opinions betyder mycket!

alltså scenariot

Ett helt tomt 540l kar, med tillhörande undermöbler, inget annat!

Hoppas att ni orkar vara lite utav "konsulter" ;)

Tack på förhand!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det går absolut att ha ett sumplöst kar. Två fördelar med sump är att det ökar den totala vattenmängden samt att man kan 'gömma' viss teknik i sumpen.

Behöver du ytterligare vattenmängd?

Behöver du gömma teknik?

Vilka djur har du tänkt dig, och vilken teknik har du tänkt dig?

Själv har jag ingen sump, bara en skummare, ett antal cirkulationspumpar samt doppvärmare. Allt finns inne i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej wiking!

Tack för ditt jättesnabba svar!

Jag kommer troligtvis inte att ha några jättemängder utav fisk i akvariet.

Det ända jag har bestämt i fiskväg är ett clownpar, (utav de mindre arterna).

Kanske 1 eller 2 par fiskar till?

En del sten(klippvägg) och någon anemon åt clownerna :). Jag måste läsa på om arterna så jag vet vad de trivs med & vill ha.

Idén med att dölja tekniken är mycket frestande, men hur mycket teknik syns egenligen om man kör sumplöst, har du några bilder på din teknik?

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte speciellt mycket fisk du tänkt dig. Vill dock råda dig att skippa anemon. De är väldigt svåra att hålla vid liv, visserligen billiga, men försök undvika dem det/de första åren. Det finns fina koraller som påminner om anemoner, välj gärna dem i stället.

Tog en snabb bild på mitt kar och som du ser så syns det en hel del teknik, men det stör mig inte alls. Bakom all min stenuppbyggnad har jag även en skummare samt ytterligare en cirk. pump.

post-2676-14468914705626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för bilden!

Det syns ju faktiskt inte så mycket alls! De som möjligtvis stör ögat mest är väl dessa cirkulationspumparna.

Men men. Det lutar nog faktiskt åt att köra det sumplöst! Känns som mindre oro för teknikfailure.

Vad tycker ni att jag ska köra för pumpar osv? Vilka teknikprylar skall jag ha helt enkelt? Märke/modell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men men. Det lutar nog faktiskt åt att köra det sumplöst! Känns som mindre oro för teknikfailure.

Vad tycker ni att jag ska köra för pumpar osv? Vilka teknikprylar skall jag ha helt enkelt? Märke/modell?

Så tänkte jag också när jag startade upp.

Jag tycker inte att du skall koncentrera dig allt för mycket på vilka märken eller modeller du väljer. Hade jag varit som dig så hade jag satsat på att pumpa runt 10 - 15 tusen liter vatten per timma fördelat på 3-4 pumpar. Titta runt på hemsidorna hos de olika handlarna och försök hitta pumpar i skapliga prisklasser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del sten(klippvägg) och någon anemon åt clownerna :). Jag måste läsa på om arterna så jag vet vad de trivs med & vill ha.

Har du vägarna förbi Karlskrona så kan jag kutta en bit av min Euphyllia, den brukar clowner ofta gilla, som substitut istället för en anemon. Den är väldigt lätt, kräver inte så mycket ljus o växer väldigt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi säger såhär då. Det jag ska leta efter är:

4 pumpar med total cirkulation på 15000 l/h (med reningsfilter?), skummare för intern montering.

Alla pumparna behöver inte reningsfilter. Själv har jag 4 pumpar varav en av dem är en Fluval pump som jag kan ladda med filter, nu kör jag den utan filter i.

Jag tycker du skall skaffa dig en osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa pumpar med reningsfilter helt. Skaffa pumpar av s.k. Stream-typ istället vilka är väldigt populära bland saltvattensakvarister.

Jag kör idag utan sump, men om det blir fler akvariet blir det garanterat med sump. Verkar bara vara sååå värt det. Jag hade även skaffat någon typ av automatisk påfyllning av sötvatten. Sen skall du väl ha någon kraftig belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt... skippa fluvalen helt. Inte många som använder den typen av filter i saltvattensakvarier. Det du har i reningsväg är skummaren och din levande sten. Sen kan man ha ytterligare rening på en mängd olika sätt som är populär i saltvatten för att först o främst blir av med fosfat och nedbrytningsprodukten nitrat ytterligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allesammans för all information!

Klart att jag ska ha någon kraftig belysning :)

Men det jag alltså ska spana efter är:

pumpar utan filter, för att helt enkelt förflytta vattnet en viss antal mängd, runt o runt? Skummare för invändig montering, doppvärmare, lämplig belysning. Sen naturltigtvis alla medel, tester osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Tack för svaren!

Så förutom ovan nämda teknik. Vad kan jag behöva mer (Lyse naturligtvis) Men för att få vattnet att fungera? Finns det något komplett testkit, med alla tester man behöver?

Sen letade jag efter någon typ checklista för själva uppstarten, finns det någon sådan? alltså ifrån när man blandar vattnet, till schema för vilka tester som ska göras när osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den boken hade jag tänkt införskaffa mig ;) Ska bli kul läsning :)

Mattias: Tycker faktiskt att känslan att borra i det känns väldigt skrämmande hehe. Karet kommer stå på 2a våningen i ett hyreshus. Det får helt enkelt inte hända någonting. hehe

Det som verkar synas mest utav tekniken är ju ändå streampumparna. Man måste väl ändå ha sådana även om man har sump väl? Man vill väl ha cirkulationen i "huvudkaret"?

Skummaren syns ju inte så mycket. Bara en svart låda ju? Det jag stör mig mest på isådanafall är nog faktiskt streampumparna måste jag säga. Tycker att dom är riktigt hemskt fula, särskilt om det krävs flera hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Satt å surfade lite på RC och hittade denna bild.

Det måste vara mina drömmars inredning, precis så har jag föreställt mig i huvudet, men inte hittat någon bild på någon som gjort det..

Det är helt enkelt så otroligt fint.

Ljuset, sanden, inredningen,, färgerna, clownen, allt är så perfekt.

Kommer jag att kunna skapa detta i min 540 liters tank? ;o

post-3513-14468914710464_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är absolut typen utav inredning jag satsar på iaf :)

Men sitter fortfrande å slåss me tekniken hehe. Blir inte riktigt klok :S

En del kör helt utan sump, med enbart en skummare, cirkulationspump å värmare. Med jättefina kar. Sen ser man en del som har gigantisk sump, flera kilometer pvcrör, smala slangar, datorer, (gastuber elller va det är?)

Kan man föresten ha ett kar med aluram, såg att nån hade det. Funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...