Gå till innehåll

Mitt Rio240


Jaaa

Rekommenderade inlägg

Hejsan mitt första inlägg här, har kollat runt på sidan nån månad o läst o kollat bilder finns en del riktigt imponerande kar här!:smiley20:

Har haft igång karet ca 2 månader nu o inte haft några problem än så länge förutom lite bruna alger men de börjar försvinna nu(vanligt kranvatten).

Skulle igentligen bara byta från malawiciklider till discus för jag ville testa nått nytt och hade vatt sugen på salt ett tag med så de sluta med att jag köpte en skummare en pump o salt så startade mer eller mindre akvariumet innan jag ens börjat läsa på om salt har dock hunnit läsa en hel del dom senaste 2 månaderna så lite har man ju lärt sej iallfall :)

Lite info

Belysning

AquaStyle Pro-640"D-serien"

(150w mh + 4x24 t5)

Skummare

Deltec MCE300

Pumpar

1 Juwel 1000L

1 Resun Wavemaker 2000L-15000L

1 1000L som jag inte kommer ihåg namnet på just nu får kolla upp de sen.

Vattenvärden

Salt

1.024 kommer gå ner till 1.023 imorgon när jag fyller på med vatten.

har inte tagit några andra tester på 3 veckor men allt verkar stabilt.

för 3 veckor sen va nitrit o nitrat 0 och ph ca 8.

Fiskar:

1 Gramma loreto

1 Pseudocheilinus hexataenia "Sixline Wrasse"

2 Amphiprion percula eller Amphiprion ocellaris

Koraller

Skivanemon

Läderkorral (råkat radera vad den heter :snurrig: lägger upp en bild imorgon kameran e på laddning nu)

Kolonianemoner(protopalythoa?)

Heliofungia

En orange mjuk korall(Scleronephthya sp?)

Överigt

1 Mithrax crabba

1 röd sjöstjärna

1 turbo snigel

3 Astraea Sp

1 Nassarius Sp

ska köpa minst 10st astraea till och 1 mithrax crabba till såfort de trillar in lite pengar på kontot ;)

Lite bilder med dags ljus på(Heliofungian äter?), lägger upp lite bilder med kvällsljus senare ikväll.

post-3499-14468914710777_thumb.jpg

post-3499-14468914710925_thumb.jpg

post-3499-1446891471108_thumb.jpg

post-3499-14468914711214_thumb.jpg

post-3499-14468914711345_thumb.jpg

post-3499-1446891471149_thumb.jpg

post-3499-1446891471162_thumb.jpg

post-3499-14468914711762_thumb.jpg

post-3499-14468914711906_thumb.jpg

post-3499-14468914712038_thumb.jpg

post-3499-14468914712169_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trodde jag lagt in helbild i första inlägget missa tydligen den :P tyvärr så skuggar staget en del av akvariumet fast de ser mer ut på bilden än vad de gör i verkligheten.

Ingen som vet vad den orangea korallen heter hade vatt kul o veta vad de e så jag kan läsa på lite om den :)

post-3499-1446891471585_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Jag var nere i Lomma och kollade lite i Fredags och såg en sån orange korall.

Den var riktigt snygg och jag funderade faktiskt på att köpa en, men avstog när försäljaren sa att man måste mata den och att den är ganska svår.

Men fin var den !!!!

Köpte min i lomma o fråga om den va svår men han sa att den inte va specielt svår bara att man måste mata den men att de inte va specielt svårt de heller :smiley22:

Har bara haft den 2 dagar men änsålänge ser den ut o må bra iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dendros är ju mörkerkoraller och det finns en helt egen typ av mat anpassad just för dessa, bland annat Fauna Marin har något kallat "dendro system". Det är nog inte den enklaste korallen du har hittat, tyvärr.

Din sjöstjärna du har där ser ut att ha taggar på ovansidan? Jag är nämligen fundersam på om den är revsäker... Finns ett flertal sjöstjärnor som käkar koraller men som dessvärre är mycket vackra. Har du identifierat arten och har handlaren informerat något om den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo korallen ser väl ut att vara en Dendronephthya eller möjligtvis Nephthea. Kanske inte det bästa köpet. Mycket låg överlevnadsfrekvens om man inte får till mat som passar dem. Fauna Marin har ett matsystem just för sådana koraller. Jag hade å det snaraste försökt att få tag på Fauna Marins käk till den. Liveaquaria.com klassar dem som extremt svåra... och de brukar ju annars ha en tendens att underskatta svårighetsgraden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dendros är ju mörkerkoraller och det finns en helt egen typ av mat anpassad just för dessa, bland annat Fauna Marin har något kallat "dendro system". Det är nog inte den enklaste korallen du har hittat, tyvärr.

Din sjöstjärna du har där ser ut att ha taggar på ovansidan? Jag är nämligen fundersam på om den är revsäker... Finns ett flertal sjöstjärnor som käkar koraller men som dessvärre är mycket vackra. Har du identifierat arten och har handlaren informerat något om den?

Ok tycker de e så störigt när man frågar personalen i butiken e denna korallen svår o man får svaret nä inte specielt mer att du behöver mata den lite då o då, sen kommer man hem o läser att den e extremt svår m.m :snurrig: varför inte bara säga jag vet faktist inte allt om den här korallen så kan inte svara på om den e lätt eller svår :P

Röd Sjöstjärna (Fromia milleporella) tror jag att det är och dom hade den i ett kar med lite olika koraller så borde va revsäker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vem du handlade av i Lomma men, han som sa att den var svår till mig är han som brukar ha hand om Saltvattens delen.

Angående den röda sjöstjärnan så handlade jag en lika dan och som du säger så tog han den i ett kar med koraller i. Hoppas den inte käkar koraller!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo korallen ser väl ut att vara en Dendronephthya eller möjligtvis Nephthea. Kanske inte det bästa köpet. Mycket låg överlevnadsfrekvens om man inte får till mat som passar dem. Fauna Marin har ett matsystem just för sådana koraller. Jag hade å det snaraste försökt att få tag på Fauna Marins käk till den. Liveaquaria.com klassar dem som extremt svåra... och de brukar ju annars ha en tendens att underskatta svårighetsgraden.

som sagt tycker de e synd att man blir fel informerad i affären även om man inte kan förvänta sej att dom kan allt. Får införskaffa mej lite fauna marin o mata den med de fast än så länge ser den ut o må bra, ser ut som den äter mycket små bitar fryst artemia när jag matar fiskarna, det fastnar små bitar på den o den drar ihop sej ett tag o sen öppnar den sej igen, ser dom ut så när den äter?

Fick en burk sera vipan som han trodde skulle funka o mata den med men införskaffar mej en fauna marin när jag får lön om ingen vet nån internet affär som säljer på faktura?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vem du handlade av i Lomma men, han som sa att den var svår till mig är han som brukar ha hand om Saltvattens delen.

Angående den röda sjöstjärnan så handlade jag en lika dan och som du säger så tog han den i ett kar med koraller i. Hoppas den inte käkar koraller!!

de finns 2 som har hand om saltvattensdelen en svensk o en som bryter på typ engelska eller nått :) de va han svenske jag handla av som sa att den inte va speciellt svår, den röde sjöstjärnan borde ju va revsäker rätt konstigt om dom lägger i sjöstjärnor som inte e revsäkra bland massa koraller :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sera vipan? Eeeh...

Nä klart artemia funkar men det är inte tillräckligt näringsrikt för den, vilket kan innebära näringsbrist och därmed långsam död. Beställ specialfodret så ska du nog allt klara av den tycker jag - sedan pluggar du allt du kan om dessa otroligt vackra koraller!

Jag ska absolut inte säga nånting om sjöstjärnan då jag är långt ifrån kunnig inom det området. Eftersom du vet namnet så borde det finnas info på nätet om hur det är med den saken. Kolla upp, om inte annat för att veta vad dom äter osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sera vipan? Eeeh...

Nä klart artemia funkar men det är inte tillräckligt näringsrikt för den, vilket kan innebära näringsbrist och därmed långsam död. Beställ specialfodret så ska du nog allt klara av den tycker jag - sedan pluggar du allt du kan om dessa otroligt vackra koraller!

han i affären sa att de inte va en Dendronephthya sp fast de va sånna han beställt men hade fått dessa istället han sa även testa söka på Dendronephthya sp så hittar du säkert rätt korall namn nånstanns, jag hittar ingen bild på Dendronephthya som jag tycker e riktigt lik den jag har så lite svårt o läsa på om den :P men om de nu e en Dendronephthya ska ja placera den mörkare eller ska jag låta den stå där den står nu för för tillfället ser den inte ut o må dåligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser helt klart harmlös och fredlig ut.

Varför jag var misstänksam var just taggar eller "horn" på ovansidan kroppen, då brukar dom inte vara revkompatibla enligt min alldeles egna helt ovetenskapliga research. :-)

brukar ju kunna se på fiskarnas munnar om dom e revkomplitabla eller inte har jag fattat de som och om man kollar tex tryckare så ser dom inte så revvänliga ut så förstår hur du tänkt;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan den orange korallen vara en Scleronephthya sp? tycker de e nog den korallen jag hittat som liknar den jag har mest men på vissa bilder så ser Dendronephthya mer ut som den, hoppas på att de e en Scleronephthya sp för den verkar lite lättare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...