Gå till innehåll

Eremiter & Snäkor


Joachim

Rekommenderade inlägg

Jag har nu "kört in" mitt akvarium och ska nu försöka hålla algnivån nere m h a eremiter och snäckor. Jag har ett 290 liters akvarium med 45kg levandesten och undrar nu:

1. Vilka typer/arter skall jag välja

2. Hur många av vardera jag skall ha.

Vad jag förstår är rödbenad eremit och Astraeasnöckor de som är "snällast", -stämmer det? (Turbosnäckor välter saker och Blåbenade eremiter äter snäckor).

Jag har även hört att det finns en vitbenad variant av eremitkräfta. Är den bra?

/Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina röda eremiter har varigt elakere än mina blå..

turbo är väll oki dom välter ju inte så mycket, det e bara det att skalet är större.

20 sniglar och 2 eremiter kan du väll ha. men säg till att eremiterna är små och att du har extra skal till dom! anars blir du nog av med en del sniglar.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Det finns tyvärr olika arter av eremiter med röda ben. Jag plockade ett 50 - tal med mig hem från Rhodosi början på 70- talet och det var rena köttätare som hade kapplöpning och sedan armbrytning om godbitarna jag lade i (fryst blåmusselkött). Även på korallrev finns flera arter med mer eller mindre röda ben och med olika matvanor. Är det brist på snäckskal kan det till och med hända att de försöker dra varandra ur skalen. Lyckas det (oftast efter en ömsning) har den olycklige bråttom att hitta ett nytt skal. Lyckas den med det innan någon fisk upptäcker läckerbiten blir allt OK igen. Jag hade ganska gott om tomma skal så jag såg dem aldrig angripa levande snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...