Gå till innehåll

Kalkmixertrubbel, Deltec KM500


Wotan

Rekommenderade inlägg

Då responen till uppdateringen i min tråd "backventil till kalkmixer" inte var så stor samt att den var lite OT från den tråden så startar jag en ny. (Fg. tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18506 )

Historien bakom är att min kalkmixer stannar efter 15 - 45 minuter varvid sladden måste dras ur så den får tillfälle att kylas ner. Skickade därför ett mail till Detltec och fick svar. Saxar in uppdateringen här från den andra tråden. (Minsta åsikt i ämnet mottages tacksamt)

Skickade en något slarvigt skriven fråga på engelska till Deltec varvid de postade frågan med svar på deras hemsida.

http://www.theaquariumsolution.com/km500-warm-and-cutting-out

Enligt dem så verkar det iaf. finnas hopp. I övrigt så blev jag dock inte så mycket klokare av svaret i sig. På själva transformatorn så ser då inte jag en "selector". Måste jag öppna upp höljet för att komma åt den tro? El finns den i själva motorutrymmet som sitter på mixern tro (inte som det verkar på svaret från dem men...) Då jag har en äldre modell så är nog inte "selectorn" fastlimad.

"The voltage selector must be se to 7.5V as this is the correct setting for the motor. If it is set higher than this then the motor will overheat and the thermal switch will cut in"

Blir lite fundersam att det står 7.9W på själva transformatorn också, men den borde vara orginal så, vad står det på era KM500?

"Once it cools down then it will start again"

Den startar då inte av sig själv utan måste bli av och påslagen igen. Nedkylningsprocessen måste ske med kontakten ur, då den annars inte kyls ner av sig själv. Min tolkning av deras svar är att kontakten, vid det fel de beskriver, inte ska behövas dras ur för att nedkylningsprocessen ska sättas in, el?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köpt den begagnad kanske det inte är original adapter.

Om det är en adapter med fast utspänning borde det stå vilken spänning den lämnar (V) och inte bara effekten(W). Vissa har inställningen på undersidan bredvid 230 volts stiften. För hög spänning värmer motorn och för låg effekt överbelastar adaptern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, se där vad klantig jg varit. Tack för att ni rättade till länken Gustav och Laggeman...

Skickar här med en bild på hur adaptern ser ut, ni som har en KM500, verkar det vara orginaladapter?

Likt Gustav så tycker jag också det låter som att switchen borde vara på utsidan, men där finns det inget.

Stig: Jodå, den är köpt begagnad så den skulle ju kunna vara utbytt. Kan du utläsa något från kortet jag bifogat tror du?

Något som slår mig om det ändå vore rätt adapter till den är ju att den kan ha blivit fuktskadad el dyl då den lever i ett strängt klimat.

Frågan är vad man ska ta för åtgärder nu...

post-775-14468914726972_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec KM 500 och har exakt samma AC-adapter som du.

Fabrikat: VOLTCRAFT

PRI

U 230 V AC (50 Hz)

P 7.9 W

SEC

U = 6 V DC pulserande (troligen en vanlig helvågslikriktning dvs med 4 dioder)

I = 500 mA

P = 3 VA

Trafon blir lite varm typ 45-50 grader, men motorn är iskall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, tack för svaren alla:)

Ja då verkar det vara orginalet iaf. och borde därmed funka bra, om den är hel

Uffe: då är det som hos mig, transformatorn blir varm, men motorn kall...

Ska skicka ett till mail till Deltec tror jag bestämt och se om de har några fler svar att komma med.

Ett alternativ som Gustav säger är ju att köpa en ny adapter från Deltec, men problemet kanske ligger i motorn om jag har otur!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...