Gå till innehåll

Ni med FO - vilka koraller?


Thessan

Rekommenderade inlägg

Tack Crille för tipset, den var fin!

FO är väl det närmaste jag kan kalla det eg och kollar man de karen som kallas just FO så finns det ju koraller i dessa, eller ser jag fel? Jag gillar fisk, jag gillar rörelser och jag kollar hellre in ett vackert kar med liv och rörelse än bara en massa koraller och tyvärr har jag fastnat för en del knepiga firrar, Drottning kejsare ex.vis (heter den så på svenska?) är oxå en fisk som är otroligt vacker men som jag förstått inte funkar i revkar

Jörgen: Ok Picasson blir utraderad, Draken är kärlek så jag får även göra mina val utifrån honom/henne.

För att göra frågeställningen ännu mer komplicerad så sätter jag upp de fiskarna jag kan tänka mig, Och få inte hicka jag ska inte införskaffa alla långifrån, fisksoppa vill jag äta - inte ha i karet ;) utan detta är ett urval utav vad jag gillar och jag undrar oxå vilka ni tror kan fungera med mjukisar och LPS:er.

Acanthurus arterna som jag gillar Pyroferus och Olivaceus är vad jag förstått harmlösa likaså Vlamingi. So far so good.

Jag vet däremot inte vad dessa kejsare heter på svenska så jag tar det som står i boken. skippar det latinska:

Blue angelfish

Queen angelfish

Blue-ring angelfish

Imperator

French angelfish

Koran angelfish

Blueface angelfish

Inga direkt revsäkra individer och min följdfråga är vilka som är kompatibla med varandra och även draken då, Usch nu blev jag en "pain in the as" va :smiley9: men jag vill även att fiskarna ska trivas och inte skapa en massa onödiga problem det har jag tillräckligt av när clownen blir större...

Och så hittade jag en tryckare på Triton som är väldigt lik Nigern fast svart med lite gult, glömt namnet men den ska vara lik Nigern i sättet oxå någon som kan tänka sig vad det är för sort? Sedan har jag då även Crilles tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig! Jag frågade inte för att vara tyken utan för att förstå vad som är viktigast i karet, vad är målet? Kan vara en viss fisk men det kanvara att ha ett gäng fiskar. Jag är nyfiken och gillar när någon ser saker ur annan synvinkel!

Ingen fara Jonas, jag älskar fiskar, varenda fisk har namn här hemma och jag fjantar med dem så folk tror att jag är koko vilket jag förvisso är ganska ofta :snurrig:

Däremot vill jag ha en harmoni i gruppen och nu har jag gjort bort mig med Clowntryckaren och jag vill inte göra om samma miss igen. Koraller vill väl alla ha och ett rent FO känns inte som något jag vill ha heller utan jag vill kunna kombinera vackra fiskar med koraller men vill däremot välja koraller utifrån fiskarna då just fiskarna är viktigast för mig. De "koraller" jag funderat på är (ingen kategori nu) Skivisar, Ricordea, Knappar, Lobophylia, Euphyllia (har jag en hel del) Turbinaria. Finns ju ännu fler koraller men de är för svåra så de får stå tillbaka. Det är nog det jag kan stå upp för idag, vad målet är om ett par år i hobbyn vet jag inte men det är så idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 80-talet så hade jag Queen (ciliaris) & Koran (semicirculatus) ihop under många år. Det var ett himla liv i karet under flera veckor eftersom jag inte släppte i dem samtidigt, men när de väl samsats så gick det bra.

Om du vill ha flera kejsare så tror jag det är bäst att köpa in dem samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...