Gå till innehåll

Ni med FO - vilka koraller?


Thessan

Rekommenderade inlägg

Vet i sjutton vilken avd. jag ska ställa frågan men det handlar om inredning så jag lägger den här.

Som frågan lyder vilka koraller kan man inreda med om man är mer för fiskarna men ändå vill ha lite vackra färger? Pga min sambos inköp utav en 2 tryckare (Niger + Clown) så har även jag fallit pladask för dessa fiskars personlighet men jag vill samtidigt ha ett vackert "rev" Ni som har FO vad har ni för slags koraller? vilka koraller bör man undvika?

De tryckare jag har idag är skötsamma firrar som inte förstört något alls men man vet ju aldrig och det kliar i fingrarna efter en del fiskar som inte är så revsäkra och därför har tanken på ett FO dykt upp i skallen då jag inte kommer vara så begränsad i mina fiskval. Först och främst är det tryckare som ligger mig varm om hjärtat. Puffer är jag oxå såld på men de får stå tillbaka för annars blir det väldigt tråkig inredning. Någon som har lite tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nigertryckare borde vara ganska revsäker. Kolla gärna med adddo som haft en (dvs numera min) niger ett längre tag.

Beträffande clowntryckare kan du kolla med acuario.

Både clownen och nigern gör ingen skada skötsamma firrar :nöjd: men jag är inne på bl.a picasson och då kan det ju bli lite knöligt med vilka koraller man ska välja därav min fråga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vad jag läst kommer detta att hända.

Clownen kommer att riva allt när den blir större. Nigern kommer att angripa koraller när den behöver börja slipa tänderna. Picasson har jag inte läst något om..

två frågor stig: clownen kommer riva allt...va de inte lite o ta i??...har i alla fall haft clowner ihop med lps,sps o mjukisar i flera år i en salig blandning utan ett enda problem.

Tryckare o tandslipning: är inte acroporan hyffsat giftig o vansinnigt illasmakande...brukar inte dom lämnas orörda?? o LPS borde ju funka..går ju inte slipa sej emot.

Tessan: man sa att kejsare va omöjliga också, men både jag själv o tex pwin har haft o har alla typer av kejsare bland mängder av både lps o sps. Jag tror du inte skall vara alltför rädd att prova...fiskarna ör ju redan på plats, så de är ju enklare åt de håller. Du köper helt enkelt en korall o testar...går de inte så ta upp den o sälj den...men sannolikheten att de skall funka är betydligt större än tvärtom. jag skulle provat med tex en euphyllia om du gillar lps, o kanske en färglad montipora eller acropora. I o med att du kör zeovit så är de synd om du inte testar lite koraller...va inte alltför rädd för detta.

edit: jag inser nu att stig med clown menade clowntryckare...då håller jag med honom där...visst kan den ommöblera. Jag trodde i min enfald att han pratade om clownfiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror som jonas säger, du får prova dig fram, tryckare har jag inte nån erfarenhet av, bara min planktonätare, det som jag ser som en stor risk är tryckare och drake! kejsare verkar vara individuellt, jag har två nu, en koran och en paru,dom äter upp knappar men har ej rört något

annat och är underbara fiskar, kanske att matningen spelar in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft clowntryckare, nigertryckar ocg picasso tillsammans i med alla möjliga koraller, inga problem alls men de var små och inte så besvärliga clowntryckare smakade på en acropora och han hatade smaken det såg man lätt eftersom han blev knäpp och spottade och knyckte med hela kroppen, han rörde efter detta aldrig någonsin en korall igen men en clowntryckare som blir 15-30cm kommer att möblera om i hela karet och då kommer koraller ta skada. Klart att Thessan kan prova lite stenkoraller också och när den dagen kommer då clowntryckaren kanske blir till ett problem så har hon 3 val

1. ut med korallerna, använd t.ex buntband och bind ihop alla stenarna med varandra så han inte kan flytta någon sten. En stor clowntryckare kan simma iväg med en upp till 1kg stor sten och det är inte bra för glasbotten, koraller när han släpper den. dessutom kommer han/de att bryta av koraller och bita i sten för att slipa ner tänderna, sladdar från pumpar måste skyddas då de lätt kan knipsa av dem. allt måste skyddas

2. Byt ut fisken mot en lite igen.

3. ut med fisken satsa på korallerna istället

p.s Bra att veta om clowntryckaren är att det är en alfa alfa art som kommer att utnämna sig som envåldshärskare i karet och han kan en dag slå ihjäl varenda medinnevånare som han har samsats med i flera år. Min första var ca 6 cm stor och han regerade inte ens när min imperatorkejsare blev skitsur och rammade i i sidan på den med full kraft han bara stod till och blängde ilsket efter kejsaren när den simmade iväg. Tuff lite krabat som inte var rädd för något hehe... underbara fiskar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack grabbar, många svar och en del huvudbry fick jag nu, Clownen får helt enkelt flytta till tropicariet när han blir större, förhoppningsvis dröjer det ett par år tills han möblerar om, skulle inte vilja byta ut honom men måste man så är det ju så... Tyvärr. Mjukisar är det som gäller för mig och även LPS:er så jag får väl helt enkelt se hur de gör.

Idag funkar Tryckarna med alla i karet, även Draken och jag håller tummarna för att det ska fortsätta så. Frågan är väl däremot hur en ev Picasso kan bete sig mot Draken och om man överhuvudtaget törs chansa, köper jag en allt för liten är risken att den blir mat...hm.

De fiskarna jag är mest sugen på utöver Picasson är tyvärr sådana som inte är revsäkra bl.a ett par olika kejsare. Den enda revsäkra fisk jag har på listan är Vlamingii, inge roligt att välja firrar ni.

Ja Jörgen plastkoraller är väl en hit... eller inte :skrattar:

Jag får tvinna håret ett par varv till så får jag se vad jag kommer fram till och leta info på nätet är väl det som gäller just nu :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De fiskarna jag är mest sugen på utöver Picasson är tyvärr sådana som inte är revsäkra bl.a ett par olika kejsare.

Thessan...kejsare är oftast hyffsat revsäkra, om man accepterar ett litet nyp här o där...pwin kan hjälpa dej...han har ca 10 stora kejsare tillsammans med hur mkt koraller som helst! de finns ngr sorter (trachypyllia tex) som inte funkar, men du kan få mer exempel av pwin, som har mkt stor erfarenhet av detta;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker diskusionen är intressant men tycker ändå att frågeställningen är lite märklig. Vilka koraller i ett FO (Fish only). Vill inte lägga någon dämpning i diskusionen men jag är inte säker på vad det är du söker för jag tolkar det som inte helt revsäkra fiskar i ett kar med tåliga koraller. Har jag hamnat rätt då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga, men ej lika komplicerad som den omvända eftersom de inte står så mkt på spel...en fisk är ju inte så lätt att fånga upp o kan ju rasera ett korallbestånd...men tvärtom..att redan ha fiskarna på plats o lägga i en korall som dom kanske stör..är ju inte något stort problem eller nån farlig chansning...man tar ju bara bort korallen, eller i värsta fall förlorar en enstaka korall...så som sagt....testa dej fram tessan o va inte alltför orolig eller försiktig i o med att ditt problem är de omvända o därmed ganska ringa...

Jag skulle börjar med en euphyllia, om du gillar LPS o kanske en montipora. ganska enkla o fina koraller, o inte så dyra. i omed att du dessutom kör zeovit borde ditt akvarium gott o väl vara redo för koraller.

Min uppfattning är att fiskar är mkt svårare än koraller...en acropora tex kan stormtrivas i ett total nystartat kar, men de gör knappast en fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker frågeställningen är intressant ändå. I vanliga fall väljer vi fiskar utifrån korallerna.

Här gäller det att välja koraller utifrån "besvärliga" fiskar.

Håller med dig! Jag frågade inte för att vara tyken utan för att förstå vad som är viktigast i karet, vad är målet? Kan vara en viss fisk men det kanvara att ha ett gäng fiskar. Jag är nyfiken och gillar när någon ser saker ur annan synvinkel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft två drakar ( ~15 cm) och en picasso tryckare ( ~12 cm) i samma kar och det fungerade utan problem.

Picasso och drakfisk har jag ingen bra erfarenhet av. läste senare att picasso hatar drakfiskar i almänhet och de attackerar gärna draken och biter av fenorna. Min höll på så i flera veckor till den blev stucken och dog.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en massa kejsare varav en stor (fast fortfarande liten) och resten är dvärg kejsare. De rör inte min Sarcophyton, lila Acropora, skivanemoner, Ephyllia eller stjärnpolyper. Däremot nafsar de då och då på min Sinularia.

Men tydligen är det så att de kan ändra beteende och helt plötsligt gå på sådant de tidigare inte brytt sig om så man får vara uppmärksam och hålla dem mätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Käkar picassotryckare bara Spskoraller eller betar de mjukkoraller och Lps oxå? Käkar den fisk? är lite sugen på en picasso, men det verkar som tryckare inte är så bra att ha i ett sällskapskar? Vilken är den bästa tryckaren i ett vanligt kar med koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...