Gå till innehåll

DIY - ozonreaktor


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Ozonreaktor a la pwin

När jag var hemma hos pwin tidigare i höstas såg jag en genial lösning på ozonreaktor. Mitt problem, som det visade sig att jag delade med pwin, var att verkningsgraden hos skummaren gick ned betänkligt när jag kopplade på ozonisatorn. Det hjälpte heller inte att jag kopplade på en luftpump för att "knuffa på" luftflödet.

Pwins lösning, som jag kopierat nedan, är att istället göra en egen liten ozonreaktor som drivs av en luftpump. Lösningen bygger på att den ozonhaltiga luften pumpas ut genom en syresten som står i ett vertikalt PVC-rör. Genom luftbubblorna skapas automatiskt ett vattenflöde genom detta rör, och vattnet blir berikat med ozonbubblor. Överblivet ozon fångas upp överst i röret genom ett filter med aktivt kol.

Kolfiltret vilar på en ändkapsel som är genomborrad av många små hål. Ändkapseln allra överst kan enkelt lyftas bort för att byta ut det aktiva kolet.

Hållaren är gjord av några ihoplimmade plexiglasbitar.

Enkelt, eller hur?

post-1358-14468914745112_thumb.jpg

post-1358-14468914746033_thumb.jpg

post-1358-14468914746109_thumb.jpg

post-1358-14468914746249_thumb.jpg

post-1358-14468914746437_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde med ozon så hade jag bara en t-koppling på luften till skummaren, dvs. det är fritt fram för skummaren och suga så mycket ozon den bara orkar från ozonisatorn och sen reglerade jag inluften på den andra sidan T:et hur mycket extra luft skummaren behövde.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Calle, kul att du kopierade den. Jag har en 90 gradersböj på utloppet för att inte ozon bubblorna skall följa med vattnet ut.

Jag har en variabel luftpump. Jag har justerat ned luftpumpen precis såpass att luftbubblorna inte följer med ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en variabel luftpump. Jag har justerat ned luftpumpen precis såpass att luftbubblorna inte följer med ut.

Jag kör med en likadan luftpump, men för att få igenom mer vatten så har jag reglerat den så att nästan inga luftbubblor kommer ur kröken. Men ditt kar är lite mindre så det räcker säkert så som du ställt in den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en likadan luftpump, men för att få igenom mer vatten så har jag reglerat den så att nästan inga luftbubblor kommer ur kröken. Men ditt kar är lite mindre så det räcker säkert så som du ställt in den.

Med en extra 90-krök på utloppet kan du sannolikt trycka in mer luft, eftersom luftbubblorna enklare stängs inne. Men ökar du inte vattenmotståndet också samtidigt, vilket motverkar hög genomströmning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smart liten sak...sitter den på utloppet från skummaren?

Conny

Nej, den sitter löst i sumpen. Egentligen borde den sitta nära inloppet till skummaren så att skummaren kan ta hand om de oxiderade ämnena.

Hej jag undrar hur många timmar per dygn kör ni med ozon.

Jag har precis börjat, och kör konstant på låg instensitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...