Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har totalt mist förmågan att söka på det här forumet på ett effektivt sätt, så jag undrar (fast jag vet att svaret finns här någonstans) vad jag ska måla/lacka min huv av MDF med för att den inte ska mögla/bli förstörd.

/torsten

Postat

jag har gjort som så att jag först spacklat och slipat tills jag nästan blir galen.

Sen kör jag en vattenbaserad grundfärg, målar och slipar tills jag nästan blir galen.

Sen kör jag med en vanlig vattenbaserad lackfärg i flera lager, med slipning emellan varje lager.

Färgen läggen jag på med skumgummiroller.

Postat
jag har gjort som så att jag först spacklat och slipat tills jag nästan blir galen. Sen kör jag en vattenbaserad grundfärg, målar och slipar tills jag nästan blir galen. Sen kör jag med en vanlig vattenbaserad lackfärg i flera lager, med slipning emellan varje lager. Färgen läggen jag på med skumgummiroller.

Exakt på samma sätt har jag gjort, men jag skippade slipningen mellan varven med färg. Tror jag målade 3 lager med Flüggers inomhusakrylat.

Postat

Mer frågor...

Var på hornbach och skulle handla färg. fanns vatten och oljebaserad. antar det är vattenbaserad som gäller för lösningsmedel gillar vi inte... Men vad ska den lackas med sen? så den inte blir sur. eller tål den fukten? (har installerat en 80 mm fläkt som drar igen några kubikfot luft)

Postat

Perfekta råd, tack alla, är precis i starten med att måla om min bänk och huv, men den är inte av mdf utan av spån, är det något annat man bör tänka på då???

Postat

Spån kräver bra grundarbete och gärna fler varv färg än MDF.

Helt klart är polyuretanfärg det bästa, om man har möjlighet... Den luktar väl rätt bra när den härdar?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...