Manks Postat 25 november 2007 Postat 25 november 2007 Jag har totalt mist förmågan att söka på det här forumet på ett effektivt sätt, så jag undrar (fast jag vet att svaret finns här någonstans) vad jag ska måla/lacka min huv av MDF med för att den inte ska mögla/bli förstörd. /torsten Citera
pimo Postat 25 november 2007 Postat 25 november 2007 jag har gjort som så att jag först spacklat och slipat tills jag nästan blir galen.Sen kör jag en vattenbaserad grundfärg, målar och slipar tills jag nästan blir galen.Sen kör jag med en vanlig vattenbaserad lackfärg i flera lager, med slipning emellan varje lager.Färgen läggen jag på med skumgummiroller. Citera
daniel_i_malmö Postat 25 november 2007 Postat 25 november 2007 Ett enkelt men lite dyrare alternativ är att lämna i dem till en firma som sprutlackar skåpsluckor. Citera
ramq Postat 25 november 2007 Postat 25 november 2007 jag har gjort som så att jag först spacklat och slipat tills jag nästan blir galen. Sen kör jag en vattenbaserad grundfärg, målar och slipar tills jag nästan blir galen. Sen kör jag med en vanlig vattenbaserad lackfärg i flera lager, med slipning emellan varje lager. Färgen läggen jag på med skumgummiroller.Exakt på samma sätt har jag gjort, men jag skippade slipningen mellan varven med färg. Tror jag målade 3 lager med Flüggers inomhusakrylat. Citera
Wotan Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Jag har använt mig av rostskyddsfärg som jag sedan dragit över 1-2 lager båtlack. Har också skivor med endast båtlack... Funkar bra för mig Citera
Manks Postat 28 november 2007 Författare Postat 28 november 2007 Mer frågor... Var på hornbach och skulle handla färg. fanns vatten och oljebaserad. antar det är vattenbaserad som gäller för lösningsmedel gillar vi inte... Men vad ska den lackas med sen? så den inte blir sur. eller tål den fukten? (har installerat en 80 mm fläkt som drar igen några kubikfot luft) Citera
akkibat Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Perfekta råd, tack alla, är precis i starten med att måla om min bänk och huv, men den är inte av mdf utan av spån, är det något annat man bör tänka på då??? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Allra bäst är polyuretan färg (2komponent) för båtar. Den blir hår som glas och 100% vatensäker, men det kanse inte bbehövs i detta fall. Citera
ramq Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Spån kräver bra grundarbete och gärna fler varv färg än MDF.Helt klart är polyuretanfärg det bästa, om man har möjlighet... Den luktar väl rätt bra när den härdar? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.