Gå till innehåll

Vattenkemi?


port513

Rekommenderade inlägg

Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra.

Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2.

Så med min tolkning är mina värden:

Nitrit: 0.2

Nitrat: 5

Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testerna är svårlästa och bör avläsas i dagsljus och det är viktigt att köpa tester avsedda för saltvatten - när det gäller nitrit,ammonia och fosfat så är det för mycket om du får något utslag överhuvudtaget på testerna.

Nitrat på 5 är utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast nu är ju karet knappt en vecka gammalt så det enda som finns som lever däri är den levande stenen skulle jag tro. Som sagt så kläcks det lite cyklops men även en och annan snigel ser man ibland.

Så även för ett helt nystartat är 0.2 för mycket?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka värden du har nu har inte så stor betydelse, eftersom det är helt nytt och därför inte har något levande i.

Låt det stå och gå ett tag, så kan du mäta igen längre fram. Om du vill du skynda på det, kan du köpa lite "nitrit/ammonium-ätarbakterier", t ex "Ammovec" som endast innehåller nedbrytningsbakterier (köp inga medel som sägs binda det ena och det andra - det innehåller oftast annat än bakterier, som inte är nyttigt för akvariet)

När du har noll på ammonium,nitrit och fosfat (nystartade kar/LS får ofta höga fosfatvärden) kan du börja belysa och ev sätta i ngn fisk, så kommer floran igång ännu bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...