Gå till innehåll

Timerinställd skummning, 8h/dag. Går det?


Feke

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har precis startat upp mitt första saltvattenskar och undrar om jag ställer till något om jag kopplar skummaren till en timer och bara skummar ca 8 timmar per dag?

Det blir i så fall enbart på natten den kommer gå, mellan ca kl. 23 och kl. 7. Anledningen att jag vill ha den avstängd under dagen är för att skummaren låter oerhört mycket och står i vardagsrummet.

Kanske inte behövs men här är lite info:

Akvarievolym: 240 liter

Skummare: Red Sea Prizm Skimmer Deluxe

Cirkulation: 2st Hydor Koralia 4 (4600 l/h)

Levande sten: ca 25kg

Övrigt liv: En eremitkräfta och en snigel som följde med stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik och välkommen till Saltvattensguiden!

Att sätta en skummare på timer kan ibland vara lite vanskligt, många skummare behöver justeras lite då man startar dem för att de annars lätt skummar över. Då får du bara vatten i koppen första stunden den är igång eller så svämar den över. Sen när den kommit igång kan nivån inne i stigarröret bli för låg så att det inte kommer något skum till koppen.

Du får prova dig fram så kanske du kan få den tyst, lite micklande brukar hjälpa.

Lycka till med nya karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret Tommy. Det låter som jag bör testa lite hur min skummare beter sig vid start och stopp.

Men om jag klarar mig från problem med överskummning etc så är det ok? Det hinner inte påverka vattenkvaliteten nämnvärt att ha skummaren avstängd ett tag? Eller man får inte problem då "gammalt" vatten sedan pumpas ut i karet då skummaren går igång igen på natten efter att ha varit avstängd sedan morgonen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för mig att Prizm var en ganska så tyst skummare, är den ny el begagnad ?

Hursomhelst så stänger iallafall jag av min skummare på "tv-tider". Jag har ställt frågan om stillastående vatten tidigare och det skall tydligen inte spela så stor roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för mig att Prizm var en ganska så tyst skummare, är den ny el begagnad ?

Hursomhelst så stänger iallafall jag av min skummare på "tv-tider". Jag har ställt frågan om stillastående vatten tidigare och det skall tydligen inte spela så stor roll.

Det där låter lovande, det var mest det där sista jag oroade mig för, att jag skulle släppa ut nån bomb i karet typ.

Jag läste också att Prizm skulle vara relativt tyst för övrigt, men den är helt ny och jag läste att den kunde bli tystare då den hade blivit inkörd så det är möjligt att problemet försvinner i framtiden. Just nu är den alldeles för högljudd i alla fall. Jag tror det är fräsljudet från skummet/luftbubblorna som hörs, det låter ungefär som från ett stort innerfilter med diffusor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer ljudet från insugsslangen är det lätt att göra en ljuddämpare. Borra 5,5 mm hål i lock och botten på en gammal filmburk eller något liknande. Värm änden på luftslangen i hett vatten och trä in den genom ena hålet. Ta en dm luftslang och sätt på samma sätt i andra hålet.

Vill du köpa en riktigt dyr så fungerar en bubbelräknare för CO2 alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset Stig, jag suger åt mig allt ni säger. Vad jag kan höra däremot så kommer det mesta av oljudet från den stora behållaren i det här fallet. Kring motorn där vattnet och luften slås ihop. Det är väl skummandet jag hör helt enkelt.

Luftslangen väsnas iofs också, men bara då den hänger fritt, så länge den är kopplad till smutsvattenbehållaren så är den rätt tyst.

Nåja, jag testar laborera lite med timer nu under inkörningsfasen och sedan tar jag ljuddämpningen senare om den fortfarande behövs då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...