Gå till innehåll

Förstärka golv över krypgrund


petnym

Rekommenderade inlägg

Letar efter information och tips på hur man kan förstärka upp ett golv över en krypgrund.

Akvariet kommer att väga ca 1,5 ton och stå med en ena kortsidan precis bredvid; vinkelrätt mot en av husets längsgående betongbalkar. Kan det räcka med att pallra upp några extra stöd mot golvets undersida där akvariet kommer att stå, eller borde man plocka bort skivorna (som håller isoleringen mellan reglarna) och sätta dit extra reglar först? Man är ju lite skraj för att hela isoleringen skall rasa ned om man börjar plocka bort skivor och sånt... (Sen vill jag ju tillbringa kortast möjliga tid nere i grunden)...

(Har korspostat samma fråga på Zoopet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer oxå förstärka upp. Jag kommer gjuta extra sockel precis under där jag kommer stärka. Sedan mura upp pelare eller mur av lecablock till att sluta 20-30 cm under bjälklagret. Därefter kommer jag ta typ omvända vantskruv där jag kan och lägga spänn mot bjälklagret.

Hoppas du är med på hur jag menar.

Jag kommer inte förstärka med att slå tvärslag mellan reglarna då jag inte har behov av det.

Om du måste sprida ut kraften från ställningen så går det att ställa ställningen på upp och nervända U-balkar ifall du inte vill riva i golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Vanligtvis är ett golvbjälklag dimensionerat för ca 150kg/m2, detta som utbredd last.

En uppstöttning av de närmast påverkade golvreglarna hade nog varit tillräcklig.

Värt att tänka på kan vara ytan som akvariet står på, så att belastningen fördelas på så stor yta som möjligt, för att undvika att ben med för liten yta trycks genom golvmaterialet.

Mvh Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...