tropfrog Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 HejJag sitter nu och försöker att beställa grejor till mitt akvarium och har fastnat vid rören till hlp 4040 pumpen. På deltecs hemsida står att läsa:Shut off valves should be sized so that the bore of the valve is the same as the outlet/inlet of the pump which generally means one size bigger.Vad innebär detta rent praktiskt?Insuget är 32 mm och utblåset 25mm. Men när jag tittar på den pvc så skiljer det inte mer än max 1 mm mellan rörets innerdiameter och kulventilens. Inte kan väl detta tvinga mig till att sätta 32 resp 40 mm kranar? Då kommer det ju att krävas en hel massa reduceringar också......Hur har ni gjort?MVHMagnus Citera
MattiasN Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 jag kör med samma storlek som på rören, har svårt att tänka mig att detta reducerar flödet något nämnvärt Citera
stigigemla Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Hålet som går genom kranen skall inte vara smalare än hålet i inloppet / utloppet på pumpen. Ett laminärt flöde = en och samma diameter på alla rör minskar motståndet i ledningarna. Citera
tropfrog Postat 5 december 2007 Författare Postat 5 december 2007 I mitt fall är ju hålet genom kranen ca 1 mm mindre än inloppet/ utloppet. Hur tycker du att jag skall lösa det? Alternativet är att gå upp till 32 resp 40 mm kranar, med en massa skarvar som resultat.MVHMagnus Citera
tropfrog Postat 5 december 2007 Författare Postat 5 december 2007 Tack!! Jag tror rent av att det är mindre än 1 mm. Tänker att alla böjar och rör drar ner flödet mer, för att inte tala om höjden.MVHMagnus Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.