Gå till innehåll

"Gasa och bromsa...?"


Rekommenderade inlägg

Postat

En fråga till Janne som kanske intresserar alla...

Du skrev i en annan tråd följande: "Det går och både gasa och bromsa i ZEOvit metoden utan nitrattillsats, ZEOstart2/kolkälla är ju till för näringsexporten, medan ZEObak och ZEOfood är till för att skapa bakteriematen.

Om man minskar på ZS2 och ökar på ZB och ZF, så kommer närsalterna öka och bakterieproduktionen öka, det är lämpligt att pumpa zeoliten en extra gång per dygn då också.

Den här åtgärden är lämplig att vidtaga när korallerna börjar blekna för mycket."

Intressant information, tycker jag eftersom den största anledningen till att jag inte vill köra zeo är att jag tycker många koraller blir fula, bleka och gråa. "Bernd Mohr"-burkarna med nitrat har djupare färger! Tycke och smak, naturligtvis... Men enligt detta uttalande så kanske det går att hålla samma färger även i en zeoburk?

Men jag förstår inte riktigt detta resonemang... Är det så här: Zeostart innehåller kolkälla! Det innebär mat åt bakterierna samtidigt som det håller näringsnivåerna på nära 0 nivå? Zeofood är också mat för bakterierna men innehåller inte kolkälla...! Innehåller det då näring i någon form?

Zeobak är bakterier, så den delen förstår jag.

Den här biten av zeovith tror jag är den mest intressanta då den dels kan hjälpa/motverka RTN-problemen många upplevt och samtidigt ge brukaren möjlighet att styra färgen på sina SPS.

Postat
En fråga till Janne som kanske intresserar alla...

Du skrev i en annan tråd följande: "Det går och både gasa och bromsa i ZEOvit metoden utan nitrattillsats, ZEOstart2/kolkälla är ju till för näringsexporten, medan ZEObak och ZEOfood är till för att skapa bakteriematen.

Om man minskar på ZS2 och ökar på ZB och ZF, så kommer närsalterna öka och bakterieproduktionen öka, det är lämpligt att pumpa zeoliten en extra gång per dygn då också.

Den här åtgärden är lämplig att vidtaga när korallerna börjar blekna för mycket."

Intressant information, tycker jag eftersom den största anledningen till att jag inte vill köra zeo är att jag tycker många koraller blir fula, bleka och gråa. "Bernd Mohr"-burkarna med nitrat har djupare färger! Tycke och smak, naturligtvis... Men enligt detta uttalande så kanske det går att hålla samma färger även i en zeoburk?

Men jag förstår inte riktigt detta resonemang... Är det så här: Zeostart innehåller kolkälla! Det innebär mat åt bakterierna samtidigt som det håller näringsnivåerna på nära 0 nivå? Zeofood är också mat för bakterierna men innehåller inte kolkälla...! Innehåller det då näring i någon form?

Zeobak är bakterier, så den delen förstår jag.

Den här biten av zeovith tror jag är den mest intressanta då den dels kan hjälpa/motverka RTN-problemen många upplevt och samtidigt ge brukaren möjlighet att styra färgen på sina SPS.

Om man får bleka och grå koraller så behöver det inte vara kopplat till näringshalten utan det kan vara brist på något annat.

Du kan styra näringshalten i vattnet med ZEOstarten, det är ju ungefär som med vodkametoden där tillsätter du inget annat, utan det är kolkällan som begränsar bakterierna från att ta upp näringen ur vattnet. Redan där kan du gasa och bromsa näringshalten i vattnet och det brukar man gör i inkörningsfasen. Men det finns ju inget som säger att man måste gasa så mycket det bara går som är målet för de flesta ZEOiter, utan man skulle ju kunna ligga kvar på mera näring i vattnet.

Sen har man det här med bakteriematen, det är ju den som gör det möjligt att gasa på så mycket det bara går med kolkälla. Man gör om näringen i vattnet till mat/bakterier som korallen kan fånga. Så igentligen så tar man ju inte bort näringen från korallen utan man bara snuvar zooxanthellern på näringen som gör att de inte blir förväxta och skymmer färgen. Bakterieproduktionen styrs med hjälp av ZEOfood, innehållet i den kommer även att påverka korallen så det blir dubbel effekt när du tillsätter ZF, du underlättar livet för korallen och sen kommer du kunna lösgöra mera bakterier när du pumpar zeoliten också.

Lite förenklat och mitt sätt att se det på, så är det med ZF du styr näringen till korallen(via bakterierna) och med ZS du styr näring till zooxanthellerna(via vattnet).

Mitt exempel du tog upp var igentligen ett sätt att rädda korallen när den börjar bli blekt. Jag har inte provat, men man skulle kunna dosera lite mer ZF hela tiden och man skulle ju också kunna försöka att inte toppa näringshalten i vattnet utan dosera mindre ZS för att få mörkare koraller. Det är något man får labba fram likväl som man får göra för att få fram de ljusa färgerna.

/Janne

PS ZEOfood innehåller bl.a. aminosyror DS

Postat
Lite förenklat och mitt sätt att se det på, så är det med ZF du styr näringen till korallen(via bakterierna) och med ZS du styr näring till zooxanthellerna(via vattnet
).

kan man verkligen skilja på detta??? om du ger kolkälla/zeostart så växer bakterierna till o blir ju förrutom näringsexportörer också mat till korallen. de går väl inte skilja på kolkälla o annan balkteriemat...resultatet är ju detsamma..att få bakterierna att tillväxa för sina två syften, näringsexport o mat till korallen...sen hur bakterien växer till, genom kolkälla eller genom annan bakteriemat..de spelar väl ingen roll. slutprodukten är ju densamma..

eller?? har jag missförstått dej??

/Jonas

Postat

Hej igen Janne och tack för svaret!

Så som jag ser det så är själva vitsen med zeovith att hålla 0 i näringsnivåerna. I annat fall är det i mina ögon inte värt varken pengarna eller besväret. Det man vinner med 0 värden är att allt annat i akvariet blir något enklare att sköta - inte att korallerna blir finare. Mindre risk för alger och fiskarna blir mindre känsliga för sjukdomar exempelvis. Faktiskt precis samma argument för metoden som Thomas Pohl gav när jag pratade med honom - man får mindre problem.

I mina ögon, som jag skrev tidigare, blir korallerna dock mindre snygga. Och då har jag med egna ögon sett Korallenzuchts egna visningsburk. De korallerna blir utklassade av exempelvis Joes Korallenfarms färger på SPS (OBS min smak!!!).

Så att bromsa med Zeostarten är i mina ögon fel väg att gå. Skulle jag köra zeovith så ska värdena vara 0! Men om det går att få samma färg på korallerna som hos Joe fast med med 0 i nitrat/fosfat då är det en helt annan femma!

Postat
Hej igen Janne och tack för svaret!

Så som jag ser det så är själva vitsen med zeovith att hålla 0 i näringsnivåerna. I annat fall är det i mina ögon inte värt varken pengarna eller besväret. Det man vinner med 0 värden är att allt annat i akvariet blir något enklare att sköta - inte att korallerna blir finare. Mindre risk för alger och fiskarna blir mindre känsliga för sjukdomar exempelvis. Faktiskt precis samma argument för metoden som Thomas Pohl gav när jag pratade med honom - man får mindre problem.

I mina ögon, som jag skrev tidigare, blir korallerna dock mindre snygga. Och då har jag med egna ögon sett Korallenzuchts egna visningsburk. De korallerna blir utklassade av exempelvis Joes Korallenfarms färger på SPS (OBS min smak!!!).

Så att bromsa med Zeostarten är i mina ögon fel väg att gå. Skulle jag köra zeovith så ska värdena vara 0! Men om det går att få samma färg på korallerna som hos Joe fast med med 0 i nitrat/fosfat då är det en helt annan femma!

utan att vara själv nån zeovitexpert såklart, vill jag ändå fråga dej en sak. jag håller fullständigt med dej om fördelarna med nästan noll o nitrat o fosfat...men jag tror detta i sej också påverkar korallfärgen positivt, o är en direkt orsak till färgerna i ett zeovitkar. lågt nitrat gör ju så att zoozanthellerna svälter, o färgerna framträder mer...de är en oundviklig följd av ultralåga nitratvärden tror jag, o är huvudförklaringen till förgerna i ett zeovitsystem. zoozanthellsvälten får sen kompenseras med bakteriemat till korallen. Sen finns de ju ytterligare prep som lär minska zoozanthellfärgen o därmed ge korallen mer ickebrun färg..men jag tror nog nitratbisten är huvudmekanismen. Detta tycker jag låter logiskt eftersom de går att få precis lika fina färger i vilket akvarium som helst bara om man har naturlåga nitratvärden...åtminstone har jag erfarit detta genom att titta på nitratfria burkar som ej kör zeovit (se på ländström tex..o pwin)

obs: detta är alltså inte nån kritik mot zeovit, tvärtom...zeovot är ju ett av flera sätt att nå naturliga nitrat o fosfatvärden, en sorts vidarutveckling av vodkametoden. Som jag tidigare sagt, så ser jag zeovitmetoden som en metod som efterliknar naturen...naturen kör med zeovit om så vill...inte sant?? rätta mej nu zeovitfolket om jag har helt fel:)

Postat
utan att vara själv nån zeovitexpert såklart, vill jag ändå fråga dej en sak. jag håller fullständigt med dej om fördelarna med nästan noll o nitrat o fosfat...men jag tror detta i sej också påverkar korallfärgen positivt, o är en direkt orsak till färgerna i ett zeovitkar. lågt nitrat gör ju så att zoozanthellerna svälter, o färgerna framträder mer...de är en oundviklig följd av ultralåga nitratvärden tror jag, o är huvudförklaringen till förgerna i ett zeovitsystem. zoozanthellsvälten får sen kompenseras med bakteriemat till korallen. Sen finns de ju ytterligare prep som lär minska zoozanthellfärgen o därmed ge korallen mer ickebrun färg..men jag tror nog nitratbisten är huvudmekanismen. Detta tycker jag låter logiskt eftersom de går att få precis lika fina färger i vilket akvarium som helst bara om man har naturlåga nitratvärden...åtminstone har jag erfarit detta genom att titta på nitratfria burkar som ej kör zeovit (se på ländström tex..o pwin)

obs: detta är alltså inte nån kritik mot zeovit, tvärtom...zeovot är ju ett av flera sätt att nå naturliga nitrat o fosfatvärden, en sorts vidarutveckling av vodkametoden. Som jag tidigare sagt, så ser jag zeovitmetoden som en metod som efterliknar naturen...naturen kör med zeovit om så vill...inte sant?? rätta mej nu zeovitfolket om jag har helt fel:)

Ursäkta mig men varken Ländström eller Pwind brukar ha 0 i nitrat... Inte 0.00 mätt med Hanna fotometer.

Dessutom har jag sett några av de "riktiga grabbarna" i Tyskland och deras burkar (exempelvis "Mr Zeovit" själv Thomas Pohl, firma Korallenzucht i Coburg) - jag har lite koll på vad jag pratar om! Av de akvarister jag besökt har de som har 5 -10mg/l i nitrat djupare och starkare färger än de som har 0! 0 i nitrat/fosfat ger ljusa färger på SPS och med lite högre nitrat mörkare färger på SPS (i mina ögon snyggare).

Sen har naturligtvis faktorer som ljus och tillsatser av spårämnen mm betydelse också.

Postat
Ursäkta mig men varken Ländström eller Pwind brukar ha 0 i nitrat... Inte 0.00 mätt med Hanna fotometer.

Dessutom har jag sett några av de "riktiga grabbarna" i Tyskland och deras burkar (exempelvis "Mr Zeovit" själv Thomas Pohl, firma Korallenzucht i Coburg) - jag har lite koll på vad jag pratar om! Av de akvarister jag besökt har de som har 5 -10mg/l i nitrat djupare och starkare färger än de som har 0! 0 i nitrat/fosfat ger ljusa färger på SPS och med lite högre nitrat mörkare färger på SPS (i mina ögon snyggare).

Sen har naturligtvis faktorer som ljus och tillsatser av spårämnen mm betydelse också.

Mitt budksap är inte nåt annat än att nitratlåga burkar ger ljusare koraller o de tycker jag är snyggt, o de tror jag är huvudmekanismen bakom färgerna i zeovit. sen är de naturligtvis en glidande skala. personligen tycker jag inte om färgerna i burkar med 10 i nitrat, så för mej är detta inte lika med färggrant. smaken är olika. o jag vet att pwin inte har noll, o jag vet också att hans koraller just därför är ngt mörkare än ett hårt kört zeovitkar.

Postat

Jag kör nu zeovit efter 3 år med vodka och det ska bli intressant att se hur skillnaderna blir, jag känner inte att zeovitmetoden är onaturlig utan tvärtom och i naturen lever korallerna på sina zooxanteller och plankton mestadels på nätterna och i zeovitmetoden får bakterierna vara planktonet. Jag hade förut aldrig aktivt matat mina koraller och det gick jättebra även om korallerna hade fina färger och med omätbara nitrat och fosfatvärden (salifert). Körde konstant med fosfatremovers också. Det verkar som korallerna kan överleva på sina zooxhanteller väligt långt och det visar också att det lite är som på reven att de lever på sina zoox till över 90%. Jag spånade lite tidigare i en annan tråd om att tillsätta lite nitrat ifall man får problem som en extra säkerhetsåtgärd, det lilla man ev tillför bör korallerna förbruka ganska snabbt. Jag tycker din metod också är väldigt intressant Magnus och som sagt när jag får tid kommer jag och hälsar på dig så får vi prata mer.

Postat

För det första så är 0 på Salifert-testet inte vad jag menar med 0. Jag pratar om typ 0.00 uppmätt på lab eller med fotometer! Ted exempelvis hade 0,00Mg/l nitrat och 0,01mg/l fosfat uppmätt med Hanna när jag hälsade på honom - det är dessa värden jag menar!

Alltså åter till frågan - går det att få djupare färger på korallerna trots dessa värden via Zeovit?

Postat

vilka färger vill man ha, nära noll stämmer ju med NSW, tillsätter man nitrat får man ju ett onaturligt värde, vilka koraller får mest "äkta färg", jämfört med reven?

Postat
För det första så är 0 på Salifert-testet inte vad jag menar med 0. Jag pratar om typ 0.00 uppmätt på lab eller med fotometer! Ted exempelvis hade 0,00Mg/l nitrat och 0,01mg/l fosfat uppmätt med Hanna när jag hälsade på honom - det är dessa värden jag menar!

Alltså åter till frågan - går det att få djupare färger på korallerna trots dessa värden via Zeovit?

Crille har en poäng här, jag har alltid fått höra att ZEOvit har onaturliga färger, men i själva verket så tror jag de är ganska naturliga färger och det du vill ha är en mer manipulerad färg.

Ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag på vad som gör färgen på korallen vid nitrattillsats?

När man tillsätter för mycket aminosyror så mörknar korallen, jag vet inte hur långt man kan dra det, men det skulle du kunna prova i din burk, dosera KZ:as AAHC istället för nitrat, du kanske readan prövat det?

Är det verkligen så lite färg på korallerna i KZ:as visningsburk, jag tycker de är nyanserade och sprödheten i korallen kommer fram även i färgen?

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=11224

/Janne

Postat
Crille har en poäng här, jag har alltid fått höra att ZEOvit har onaturliga färger, men i själva verket så tror jag de är ganska naturliga färger och det du vill ha är en mer manipulerad färg.

Ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag på vad som gör färgen på korallen vid nitrattillsats?

När man tillsätter för mycket aminosyror så mörknar korallen, jag vet inte hur långt man kan dra det, men det skulle du kunna prova i din burk, dosera KZ:as AAHC istället för nitrat, du kanske readan prövat det?

Är det verkligen så lite färg på korallerna i KZ:as visningsburk, jag tycker de är nyanserade och sprödheten i korallen kommer fram även i färgen?

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=11224

/Janne

Jag har sett den tråden tidigare...

Faktum är att korallerna på dessa bilder framstår som blekgrå kopior av de koraller som finns exempelvis på Joes Korallenfarm! Joes kanske är lite smått onaturliga, lite överdrivna och onyanserade men i mina ögon grymma!

Om jag tittar på bilderna nu mot hur korallerna såg ut när jag besökte Korallenzucht i somras så har KZ-korallerna faktiskt tappat färg sedan dess!

Ska jag byta system så får ni nog övertyga mig med något mer övertygande...

Postat
Inget går upp mot verkligheten. Har du någon fisk i ditt akvarie?

/Janne

jag tycker oxå att man vill ha det så nära naturen det går, annars blir det nästan som aveln på sötfiskar där spektakulära färger är målet, jag tycker inte man ska driva korallerna åt det hållet,

dom är ju underbara som dom är naturligt. men smaken är ju olika.

Postat

Jag har alltid haft mycket fisk som fått mycket mat...

Men min fråga är fortfarande - är det någon som fått mörkare färger med 0.00 värden via Zeovit?

Postat
vilka färger vill man ha, nära noll stämmer ju med NSW, tillsätter man nitrat får man ju ett onaturligt värde, vilka koraller får mest "äkta färg", jämfört med reven?

tycker de crille skriver är ett bra påpekande...jag har i flera inlägg skrivit att jag ser zeovitmetoden som en väldigt naturlig metod, då man kan nog säga att naturen själv kör med "zeovitmetoden".

På ett rev finns de så lite nitrat o fosfat att en korall egentligen inte skulle kunna överleva. korallen löser de som vi all avet med zoozanthellerna, och med recirkulering av näringsämnena mm. Därtill kommer bakterier o plankton, om nu nitrattillgången skulle tryta. Både hänglsen o livrem. korallerna är gjorda för denna miljö...jag anser man skall följa korallens biologi, o därför kan jag fortfarande inte förstå hurvissa kan driva detta med nitratdosering så hårt. självklart växer korallerna bättre till en viss nivå..men annat växer också bättre o vi skapar en onaturligt miljö, o vi låter inte zoozanthellerna göra de jobb fullt ut som dom är till för.

Kan man hålla låga nitratvärden utan kolkälla så är de ju de bästa..men dom flesta av oss vill belasta systemet lite mer än så..o då är kolkällan en völsignad uppfinning inom denna hobby. Äntligen närmar vi oss naturen.

O beträffande färger, så är de ju just zeovitfärgerna som gäller i naturen! ted visade upp ett par acroporor som var havsodlade..o de kan jag säga..va nog de mest färgrranna jag någonsin sett...odlade i naturens eget zeovitsystem!

Som ni hör så är de inte omöjligt att den orgelspelande kirurgen konveterar den dagdå mina nitratvärden ger sej iväg uppåt o korallerna mörknar för mkt...;)

/Jonas

Postat
tycker de crille skriver är ett bra påpekande...jag har i flera inlägg skrivit att jag ser zeovitmetoden som en väldigt naturlig metod, då man kan nog säga att naturen själv kör med "zeovitmetoden".

På ett rev finns de så lite nitrat o fosfat att en korall egentligen inte skulle kunna överleva. korallen löser de som vi all avet med zoozanthellerna, och med recirkulering av näringsämnena mm. Därtill kommer bakterier o plankton, om nu nitrattillgången skulle tryta. Både hänglsen o livrem. korallerna är gjorda för denna miljö...jag anser man skall följa korallens biologi, o därför kan jag fortfarande inte förstå hurvissa kan driva detta med nitratdosering så hårt. självklart växer korallerna bättre till en viss nivå..men annat växer också bättre o vi skapar en onaturligt miljö, o vi låter inte zoozanthellerna göra de jobb fullt ut som dom är till för.

Kan man hålla låga nitratvärden utan kolkälla så är de ju de bästa..men dom flesta av oss vill belasta systemet lite mer än så..o då är kolkällan en völsignad uppfinning inom denna hobby. Äntligen närmar vi oss naturen.

O beträffande färger, så är de ju just zeovitfärgerna som gäller i naturen! ted visade upp ett par acroporor som var havsodlade..o de kan jag säga..va nog de mest färgrranna jag någonsin sett...odlade i naturens eget zeovitsystem!

Som ni hör så är de inte omöjligt att den orgelspelande kirurgen konveterar den dagdå mina nitratvärden ger sej iväg uppåt o korallerna mörknar för mkt...;)

/Jonas

Haleluja...

Men min fråga var faktiskt om det går att få samma färg i en zeoburk (o,oo i näringsnivå) som det går att få vid högre nitrat... Någon som har ett svar!

Aminosyrer använder vi alla, Janne! Inget annat förslag?

Kanske Ted vet något?

Postat

Svårt att gissa sig till en metod för att få lite mörkare koraller med zeovitmetoden , Vad ska vi försöka oss på hmmm...

Lite mindre ljus kanske?

Ev att man kör 10000k BLV MH (exempel) med ett par blåa rör till?

Ärligt jag kommer inte på något så där. Jag tycker vissa koraller är snyggare när de är lite mörkare och djupare färg och en del koraller är snyggare när de är lite ljusare och den kombinationen är väl om inte helt omöjlig åtminstånde mycket svår.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...