Gå till innehåll

Hur mycket Phyto matar ni med??


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Ni som har levande phyto hur mycket matar ni karen med, säg per hundra liter (lite lättare att jämföra)?

Självklart så beror de på mängden koraller etc. men jag är lite nyfiken på vad som fungerar för er.

Jag har precis fått fart på min phyto odling, huvudsakligen för att odla rotiferers men det lär väl inte skada med lite phyto i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag odlar phyto till mina rotifers....men jag ser inte så stor vits med att mata karet med phyto.

Rotifers däremot tycker jag att man kan mata med, som mycket av korallerna lever på. Vissa filtrerare lever väl på phyto. Men jag tycker att det räcker att skrapa rutorna ibland, så blir det utfodring. Nackdelen att mata med phyto är att risken är stor att man också matar med näring som finns i phytoodlingen.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta går till mina rotifers men jag häller i ca 1 liter/vecka i mitt 400L. Har du större arter som isochrysis är det lätt att sila algerna genom ett finmaskigt filter. Nannochloropsis är betydligt mindre och det är svårt att hitta filter på mindre än 1micron. Genom att sila slipper du risken med eventuell gödning om du nyligen gödat vattnet samt undviker ökad salinitet. Algerna i sig renar vattnet och är till föda till en mängd koraller, främst mjukisar (samt ca 20% av stenkoraller), och filtrerare i karet.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så mycket mjukisar, men musslan och dom olika rörmaskarna lär upskatta de hela.

Jag får väl lov att leta fram en startkultur för nån större art, men går dom att mata åt rotifer?

Kan vara trevligt med lite färre burkar och minska risken för kontamination.

En liten följdfråga, du nämner 20% av stenkoraller nån speciel grupp som utnytjar phyto eller måste man bedömma art för art?

Tack för svaren hittils, det har underlättat beslutsfattandet en del...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...