mr cheezy Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Har sett att en av mina acroporor inte mått så bra ett tag. Den har slämmat och tappat färg. Tog upp den idag och kollade lite närmare på den och såg att den på undersidan hade "vita" ringar typ. Såg ut som om vävnaden var bort och sen en stor vit ring där den ser död ut. Skickar med ett par bilder så om någon som haft AEFW kanske kan hjälpa mig och säga om jag har det eller inte. Citera
GustavF Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Är det AEFW så skall du väl se små djur om du tittar noga? Tror de lossar om du skakar korallen. Inga djur = Inte AEFW Citera
NiXoN Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Det ser inte så bra ut, Coral Cure är nog det bästa sättet att ta reda på hurvida du har AEFW.Dom små kräken är i princip omöjliga att se på korallen, jag letade som bara den utan att hitta nåt det var inte förän jag badade dom som jag såg eländet.Du har inte hittat några ägg runt basen på korallen?Eventuelt så kunde du få nån av dom vuxna djuren att släppa med ett sötvattendopp men det är mindre bra för korallen...//NiXoN Citera
metcrue Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Kolla om du kan se ägg vid foten av korallen, kanske använda ett förstoringsglas.Sorry såg inte att nixon skrev innan mig. Citera
pwin Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Bada dom i Coral cure så får du svaret,. Har du fortfarande korallerna i ett tillfälligt kar? Har symptomen i så fall kommit under tiden dom gått i det tillfälliga karet? Citera
mr cheezy Postat 10 december 2007 Författare Postat 10 december 2007 Jag får väll fixa mig Coral cure. Ja allt levande går i det tilfälliga karet och ska gå där i tills flytten om någon månad. Japp symptomen har blivigt mer synlig sen fyltten kanske kan vara för att jag ser korallen bättre nu då karet innan är så djupt och "stort" vilket ledde till att krallen va ganska långt borta och såg liten ut. Den har varit lite slämmig innan men inte sett några vita ringar i vävnaden förens nu. Citera
mr cheezy Postat 10 december 2007 Författare Postat 10 december 2007 De vita ringarna jag pratar om är väldigt likt de som är på denna bilden från Norbergs bra tråd om AEFW Citera
BroderIsak Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Om det ser ut som på bilden ovan då har fått skiten..! Tyvärr så ser du dom inte innan du badar dom i coral cure. Citera
mr cheezy Postat 10 december 2007 Författare Postat 10 december 2007 Okej tack för era svar. Så typiskt att man skiten ska komma nu när man ej har tid att ta hand om det. Ska åka utamlands om bara någon dag och vara borta tills i början av januari så får väll hoppas korallerna lever när man kommer hem då Citera
Hultis Postat 11 december 2007 Postat 11 december 2007 tråkigt Robin om du åkt på pesten, hoppas det löser sig för dig. Citera
tropfrog Postat 11 december 2007 Postat 11 december 2007 Om du inte har för många acros så skulle jag föreslå att du tar ut dem innan du åker och börjar på ny kula när du kommer hem igen, utan värdar dör maskarna.MVHMagnus Citera
mr cheezy Postat 11 december 2007 Författare Postat 11 december 2007 tropfrog, 90% av alla köpa koraller jag har är acroporor. Å har laggt mycket pengar på dom. Har även några som är inte billiga om man säger så. Så slänga dom har jag ingen lust med. Citera
Norberg Postat 11 december 2007 Postat 11 december 2007 Tänk på att det oftast inte är akut att behandla korallerna mot AEFW. Det är en ganska långsam process så det kan ta många månader innan man ens ser någon effekt på korallerna att de är angripna. Jag tror det är bättre att ta det lugnt och förbereda för behandling när du kommer tillbaka från semestern. Då kan du troligast behandla så du kan behålla alla sorter, fast i mindre fraggar. Citera
Norberg Postat 11 december 2007 Postat 11 december 2007 Jag kanske ska förtydliga mig lite!Gör som Per skriver, bada dem i Pro Coral Cure. Då får du bort de allra flesta levande/könsmogna maskar. Då miskar du ju beståndet av parasiter som belastar korallen och den klarar sig bättre tills du kommer tillbaka från semestern. Citera
stigigemla Postat 11 december 2007 Postat 11 december 2007 Har du möjligt att få i en hexataenia eller liknande äter den ju maskarna. Då hålls de tillbaka medan du är borta. Citera
Norberg Postat 11 december 2007 Postat 11 december 2007 Hexatenian kommer inte att hjälpa till att hålla maskarna borta.Många pratar sig varma över denna fisk men jag anser den vara mer av ett problem i akvariet änn en hjälp. Dels kan det vara näst intil omöjligt att stoppa i andra gyltor i karet så att du får flera olika arter av oilka storlek för att bättre kunna beta av parasiter, dels så är den inte så effektiv på att beta av parasiter som många tror.Om en gylta ska rekomenderas för bekämpning av parasiter så är Biochoeres cosmetes ett mycket bättre val. Den jag hade letade aktivt igenom alla sps koraller hela tiden efter nåt ätbart.http://www.reeflex.org/eng/29/1912/Biochoeres/cosmetes.htm Citera
thore kjellberg Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 ROBINjag ser inga ringar eller maskar på fotot ovan...masspsykos? Citera
acuario Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 Ingen som har förslag på andra möjliga orsaker? alla har bara pratat parasiter. jag har en stylophora som uppvisade vita prickar lite här och var och det visade sig att det var en favia som brände den på natten med långa tentakler som jag inte trodde den hade faktiskt. jag menar med detta att det kan finnas någon annan förklaring också men doppa den i medlet så vet du sedan säkert. Citera
mr cheezy Postat 13 december 2007 Författare Postat 13 december 2007 Thore syns ej bra på bilden men det är massor av vita ringar där vävnaden är borta på undersidan av korallen. Korallen har blivigt betydigt sämre sedans bilden och är så gott som helt förlorad nu.Jörgen. Finns ingen i närheten som kan brännas den står ett flertal cm fårn de näsmsta korallerna som är montipora å acroporor. Men vist har ni föreslag på anndra oraker så är jag tacksamm. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.