Gå till innehåll

Har jag AEFW?


Rekommenderade inlägg

Har sett att en av mina acroporor inte mått så bra ett tag. Den har slämmat och tappat färg. Tog upp den idag och kollade lite närmare på den och såg att den på undersidan hade "vita" ringar typ. Såg ut som om vävnaden var bort och sen en stor vit ring där den ser död ut.

Skickar med ett par bilder så om någon som haft AEFW kanske kan hjälpa mig och säga om jag har det eller inte.

post-2087-14468914790586_thumb.jpg

post-2087-14468914790772_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser inte så bra ut, Coral Cure är nog det bästa sättet att ta reda på hurvida du har AEFW.

Dom små kräken är i princip omöjliga att se på korallen, jag letade som bara den utan att hitta nåt det var inte förän jag badade dom som jag såg eländet.

Du har inte hittat några ägg runt basen på korallen?

Eventuelt så kunde du få nån av dom vuxna djuren att släppa med ett sötvattendopp men det är mindre bra för korallen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väll fixa mig Coral cure. Ja allt levande går i det tilfälliga karet och ska gå där i tills flytten om någon månad. Japp symptomen har blivigt mer synlig sen fyltten kanske kan vara för att jag ser korallen bättre nu då karet innan är så djupt och "stort" vilket ledde till att krallen va ganska långt borta och såg liten ut. Den har varit lite slämmig innan men inte sett några vita ringar i vävnaden förens nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det oftast inte är akut att behandla korallerna mot AEFW. Det är en ganska långsam process så det kan ta många månader innan man ens ser någon effekt på korallerna att de är angripna.

Jag tror det är bättre att ta det lugnt och förbereda för behandling när du kommer tillbaka från semestern. Då kan du troligast behandla så du kan behålla alla sorter, fast i mindre fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske ska förtydliga mig lite!

Gör som Per skriver, bada dem i Pro Coral Cure. Då får du bort de allra flesta levande/könsmogna maskar. Då miskar du ju beståndet av parasiter som belastar korallen och den klarar sig bättre tills du kommer tillbaka från semestern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hexatenian kommer inte att hjälpa till att hålla maskarna borta.

Många pratar sig varma över denna fisk men jag anser den vara mer av ett problem i akvariet änn en hjälp. Dels kan det vara näst intil omöjligt att stoppa i andra gyltor i karet så att du får flera olika arter av oilka storlek för att bättre kunna beta av parasiter, dels så är den inte så effektiv på att beta av parasiter som många tror.

Om en gylta ska rekomenderas för bekämpning av parasiter så är Biochoeres cosmetes ett mycket bättre val. Den jag hade letade aktivt igenom alla sps koraller hela tiden efter nåt ätbart.

http://www.reeflex.org/eng/29/1912/Biochoeres/cosmetes.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har förslag på andra möjliga orsaker? alla har bara pratat parasiter. jag har en stylophora som uppvisade vita prickar lite här och var och det visade sig att det var en favia som brände den på natten med långa tentakler som jag inte trodde den hade faktiskt. jag menar med detta att det kan finnas någon annan förklaring också men doppa den i medlet så vet du sedan säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore syns ej bra på bilden men det är massor av vita ringar där vävnaden är borta på undersidan av korallen.

Korallen har blivigt betydigt sämre sedans bilden och är så gott som helt förlorad nu.

Jörgen. Finns ingen i närheten som kan brännas den står ett flertal cm fårn de näsmsta korallerna som är montipora å acroporor.

Men vist har ni föreslag på anndra oraker så är jag tacksamm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...