jimmy Postat 12 december 2007 Postat 12 december 2007 Har lite funderingar på 9w compaktlysrör då jag kan komma över dessa amaturer på jobbet.Och jag har sett nånstans att det finns både 10000kelvin och osram 67 till dessa så är nu min fråga hur kan man räkna styrka på dessa ?Ger dom samma effekt som T5 eller är det mer som T8 i ljusstyrka altså ger två 9w samma effekt som ett 18w T8 rör eller ger det mer.Kanske är det nån som provat å mät upp lumen på dessa.Har redan alt hemma så frågan är ju bara om det är lönt att hålla på med dessa eller om man ska trycka in så många vanliga 18w rör som möjligt. Citera
jimmy Postat 12 december 2007 Författare Postat 12 december 2007 Fyller på lite till !Givetvis hade det bästa varit T5 eller MH men just nu finns inte pengaran till dett å som det ser ut nu kommer det bara att vara mjukkoraller och kanske nån montipora på toppen Citera
jimmy Postat 12 december 2007 Författare Postat 12 december 2007 PRovade lite här då mitt inlägg inte kommer in bland dom senate nya inlägg av nån kostig anledning Citera
Illustratören Postat 12 december 2007 Postat 12 december 2007 Kompaktrör ska de ju inte vara något fel på. Det enda negativa är väll som jag förstått det att det inte finns så bra reflektorer till dem. Men å andra sidan har dom ju mycket watt i förhållande till längden. Hur stort kar ska du köra? Citera
jimmy Postat 12 december 2007 Författare Postat 12 december 2007 Tja sånt kan man altid lösa själv med lite DIYKaret är ca 150 liter så man ska nog få in en hel del lampor där ska bara hitta ett bra sätt att sätta dit om och någon bra reflektor Citera
stigigemla Postat 12 december 2007 Postat 12 december 2007 Under vintern skall jag bygga mig ett nano med fyra sjuwattare. Påminn mig när du kommer nästa gång visar jag dig litet. Citera
jimmy Postat 13 december 2007 Författare Postat 13 december 2007 du vill inte ha med 9w så kan du få ett par gamla amaturer Citera
stigigemla Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 Två sjuwattare kan jag seriekoppla på en reaktor så det är enkelt. (5w förlust)Niowattarna går inte att seriekoppla så de behöver var sin reaktor och då blir det trångt i locket till karet. Men är det elektroniska reaktorer har de mycket lägre förlust... Citera
jimmy Postat 17 december 2007 Författare Postat 17 december 2007 Då har jag varit å hämtat ett kar å byggt en tillfälliga amatur med 6st 9w compaktrör i kanske inte riktigt så bra ljus som jag hade hoppats på.Men ska nog bygga en riktig amatur med reflektorer å lite snyggare än den jag har nu så ska jag se om jag kan få tag på en lux mätare så får vi se hur effektivt det va.Kanske kör på en 70w MH om jag inte blir nöjd. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.