Skinner Postat 17 december 2007 Postat 17 december 2007 Hej,Är det någon som har ett ID på dessa alger.Jag skulle beskriva dem som röda "flagor" på några millilmeter. De är tydligen fotosyntetiska eftersom de bara dyker upp där det finns direkt belysning.Finns det lämpliga djur som äter dem? Ska jag ge mig på dem med diskborste och låta skummaren ta dem, eller kommer det bara öka spridningen? Jag har slängt i en extra fosfatremover, men det kanske finns andra tips?Tack på förhand / Johan Citera
stigigemla Postat 17 december 2007 Postat 17 december 2007 Det är plattmaskar. De är delvis fotosyntetiska men är beroende av fosfat och slilikat.Det finns ett antal fiskar som äter dem, framför allt gyltor. Jag har fått bort mina med Pseudocheilinus hexataenia. Citera
Skinner Postat 17 december 2007 Författare Postat 17 december 2007 Det är fantastiskt vad snabbt man får svar. Tusen tack!Nu när jag vet vad det är så sökte jag lite på ämnet. Såg på WetWebMedia att man bl.a. föreslog en mandarin för att få bort dem. Är det någon som har erfarenhet av det?/ Johan Citera
NiXoN Postat 17 december 2007 Postat 17 december 2007 Min mandarin käkade en del, men sen verkar de bero mycket på vattenvärden.Jag har inte sett några på ett bra tag nu.//NiXoN Citera
Dykaren Postat 17 december 2007 Postat 17 december 2007 Jag har gott om dem, främst i områden där cirkulationen är svagare. Mina gyltor har inte haft någon påverkan på dem... jag satte ner mandarin i lördags så jag får väl ge dem lite mer tid innan jag säga något med säkerhet. Citera
Skinner Postat 18 december 2007 Författare Postat 18 december 2007 Jag har alltid varit sugen på en Scooter blenny, så det verkar som om det får bli en sådan nu... Inget ont som inte för något gott med sig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.