Gå till innehåll

Fästa glasskiva till ytavrinning


Pear

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har nu ett litet bekymmer. Har nu i efterhand kommit på att sätta dit en glasskiva på gaveln på mitt Juwel kar som ytavrinningsfack, och köra doppvärmare, uv-pump och skummare i.

Har nu till min förtret redan vatten och LS + sniglar i karet.

Så går det överhuvudtaget att fästa denna glasskiva (Ytavrinning) i karet nu när det är igång.

Om så är fallet mottages tips och råd med glädje. Annars får jag fortsätta köra utan ytavrinning.

post-3367-14468914808279_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu räknat och funderat på mitt projekt sump!

Blir dyrt! Bara PVC-delar nästan 2000Kr. Nej jag får fixa en ytavrinning med hjälp av mitt Fluval 305 ytterfilter.

Funderat lite på detta förslag om att sätta ihop en glaslåda med ytavrinningskam i lådan ha utsuget till Fluvalen, detta kommer att rymmas i ena hörnet i karet.

Skiss

post-3367-14468914838777_thumb.jpg

Eller om det går att koppla insuget till mitt Fluval till Tunzes overflowbox.

Tips. Kommentarer, Råd mottages.

Mitt fluval pumpar 1000L/h (Tomt) och nu ligger bara fosfatremover och kol i filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag undrar vad du menar vad skall du med en overflowbox till om du skall göra som du visar på ritningen. misstänker du tänkt att göra som jag gjort på mitt juwel 400l dela av en del av gaveln till en sump och i där köra skummare och uv-c mm.

men visst kan du använda ditt fluval därifrån och köra returen genom uv-c´n med om du vill det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller om det går att koppla insuget till mitt Fluval till Tunzes overflowbox.

Tips. Kommentarer, Råd mottages.

Mitt fluval pumpar 1000L/h (Tomt) och nu ligger bara fosfatremover och kol i filtret.

koppla ett ytterfilter direkt på overflowboxen är ingen höjdare.. vad händer när det dunstat tillräckligt så boxen "stannar".. ta en funderare på det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menade naturligtvis att man kan koppla fluvalen i en sidosump. koppla en sugandepump på boxen är nog ingen bra lösning. Det skall aldrig gå så långt att det dunstar så mkt vatten att det skall stoppa men ändå. enda godkännda orsaken till stopp är strömavbrott om ens då. enligt vad jag tycker så har man gjort en dålig planering om annat händer.

men hur får du kostnad på runt två tusen för pvc rör till en sump.

själv håller jag på att bygga en sump i källaren "tack vare elnico" och köpt 5st 25mm dubbel unionkranar 12m 25mm rör massa böjar och t-kopplingar i 25mm samt till returen 40mm genomföring 10m rör massa böjar, kran och detta gick på 2000med frakten.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bestämt mig.

Jag skippar sumpen. Bygger en ytavrinning (Glasbox, kub) som jag sänker ner i karet mot botten, med ytavrinningen i. Tror någon förslog detta innan. Siliconar fast boxen ovan vattenlinjen. Vattnet kommer strömma ner i boxen via en kam samt mitt ytterfilter kommer att pumpa upp vattnet. Ritningen är klar och glasmästare bygger boxen.

den blir 300mm x 490mm med ena sidan som avrinningssida med kam på.

Kommer billigare undan och behåller vattnet i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny här men planerar för fullt på ett saltkar. Till våren har jag tänkt börja med karet på riktigt och inte som nu, bara mentalt... men det är ju en del att tänka på så...

Funderar i ungefär samma banor som du Pear... har tänkt dela av ena kortändan med en glasskiva och sätta en ytavrinningskam på skivan, bakom skivan placeras skummare etc. och en pump som pumpar tillbaka vattnet.

En fundering bara... kan avdunstningen göra så att inte vattnet "når över skivan" eller är marginalerna så stora så att det inte är någon fara? Är det vettigt att ta upp ett hål i skivans nedre del och ta in vatten där för att säkra upp eller är det onödigt?

Tänkte att det kunde vara intressant för Pears lösning också, men du har säkert full koll på läget. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så rinner det inte över då karet är fyllt till önskad nivå, där avrinningen börjar. Vatten som sedan kommer från den interna sumpen kommer ut i karet och då rinner en viss mänd över. Rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så som ni tänker så blir ytan OK i den synliga delen.. det är i sumpen ytan sjunker i takt med avdunstningen.. den delen antar jag att den inte kommer o synas så det är där ni få ha kollen för att fylla på nytt vatten.. antingen via elektronik och autopåfyllning eller fysiskt själva..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ytan man vill skall rinna av, sedan får man som i dagsläget utan, hålla koll på vatten nivån och fylla på manuellt med vatten. Snare blir det ev aktuellt med vattenpåfyllning automatiskt via nivåvakter, osmosdunk och pump.

Frågan är om man skall fylla på i karet eller i ytavrinningslådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...