Gå till innehåll

-FH-´s 540liters kar.


-FH-

Rekommenderade inlägg

Hej ärade kamrater.

Nu äntligen efter en lååång tid av väntat så har jag hittat en ny bostad.

Då blev också fallet att fixa en ny bostad till mina fiskar å koraller. :)

Den lägenhet jag ska flytta till är väldigt ljus av sig, så placeringen blir väldigt svår.

Men kommer nog att ha mitt kar ståendes i ett hörn och 1,5 - 2m ifrån en bokhylla som kommer få skymma lite av solljuset. Hoppas jag slipper algattacker, men det tycker nog inte min blenid är lika kul... det lilla matvraket. :)

Karet som jag beställde i måndags, (kommer på fredag). Har måtten 150*60*60 (540l) , väldigt fina mått som passar perfekt för ett saltkar.

Denna är inte borrad, men får hoppas att jag kan få hem en glasmästare som kan borra. (Vågar inte själv).

Sumpen kommer antagligen få bli mitt nuvarande kar, 240l. Men det kanse är för mycket att gapa efter. Räcker kanse med något mindre, har några små kar i källaren. Med dessa är på ynka 40-60l.

Lyset. 150w MH. Plus 2st aqua medic t5or (Blue) och 2st Aqua Medic (White). Dessa ligger dock bara på 39w. Kommer inte göra så mycket skillnad. Men vid nästa löning kommer jag komplettera med något bättre.

Skummare. Köpte en beg. skummare. Denna är bara för ett 500l (på hängsskummare). Ska försöka göra en konstrektion vid sumpen så jag kan ha denna där plus den påhängsskummare jag använder nu.

Cirkulation, Vid denna tid kommer jag använda mina pumpar som jag använder nu. Mest bara korallia pumpar. Men skall beställa lite bättre efter jul... lär ändå inte få dom innan dess.... dumma jul då alla ska skicka post.... :P

Kommer vid start inte använde mig av nån koralsand. Får se hur det funkar. Vill gärna testa nya saker. Få bättre erfarenhet från att lära sig av de båda lägren. :)

Korall Och Fisk är ingen idé att skriva om nu. Då jag inte har en blekaste anning vad jag vill ha. Har juh redan fina koraller å lite små fisk.

Säkert glömt lite nu, får skylla på klockan att den är så sen. :)

Men är det något som ni undrar över eller vill ge mej en näsknäpp så skriv bara. :)

Mvh

Fredrik H.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ser ju bra ut så långt..

ang soljuset i rummet så är det inget du behöver oroa dig för, vill algerna växa så gör dom det med bravur under MH och T5 oxå, ser du bara till att du håller minimala näringsnivåer i karet är det ingen fara, (det är ju inget sötvattenskar) tror soljuset kan hjälpa ist för stjälpa då det är ju det som korallerna lever utav vanligtvis.

försök att fixa en krafigare skummare för du har snart överbelastat den 500l skummaren iaf i ett 540 med lite kirurger och andra fiskar. annars kan du nog lika gärna köra utan men det vet jag inte om jag vill rekomendera om man inte är väldigt insatt i akvaristiken (jag är det inte när det gäller skummarlöst)

provar du att dremmla hålet själv så ska du se att det inte är så mycket att oroa sig över, tycker man borde vara mer rädd för att placera hålet fel än att det ska spricka. provar du dig fram så är du en erfarenhet rikare iaf ;) när jag borra mitt så trodde jag det var svårare men det var bara att köra på så mycket diamantstiftet klara av, använd mycket kylvatten bara annars har du snart kört slut på en ask med stift...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hultis.

Hmm så du tror det inte hjälper då att jag har en skummare på 400l å en till på 500l då?

Njaa det låter så lätt det där men är så otroligt feg.. Får se om min bror kommer försöka sig på det. :P kan man juh skylla på han.. hehe :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart du kan köra med dom skummarna så länge, men efterhand som du stoppar i mer fisk så hamnar du nog i det läget att du vill uppgradera mer ändå ;)

Äsch.. va inte en sån chicken nu hehe, vad kan hända? glaset spricker men då kan jag nästan lova dig att du får hacka och slå med dremmeln i glaset innan det går sönder! den känslan fick jag iaf när jag slipade ur mitt hål i 12 mm glas. jag började försiktigt för det var första gången men sen tröttnar man för det händer inte ett skvatt utan at det var till att trycka på så man kom igenom den dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

borde det inte vara mittstolpe på möblen..

det var det första som slog mig oxå. det ser lite vanskligt ut med tanke på vad många kilo det blir men det håller säkert, det kanske bara är en annan som vill köra på extra säkerhet när det gäller virke som kan röra sig m.m.

såg jäkligt sjyst ut annars, kommer nog bli toppen! fortsätt med postandet under byggets gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte någon näsknapp inte.. handlar mer om att nu blir det kanske en "mindre" motgång istället.. :) hade varit grymt trist o starta sitt salt glad i hågen som attans för att i nästa stund se intresset rinna ut på golvet..

dock verkar det bli en grymt go placering på det.! kul o se det från båda hållen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe precis... Då står man där å har grannen under ståendes brevid en, arg som fan.. ^^

Blir lite pill med detta efter jul... Fan så tråkigt det är med jul, alla skickar post.. Mitt salt, lysrör, Ytavrinaren och Skummaren kommer juh aldrig fram :(

Ja det är en helt ny grej för mig. Får hoppas att fiskarna inte blir stressade när jag har karet så nära dörren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var då aldrig menat från min och Mannes sida som någon näsknäpp ang mitt stolpen utan det är bara det att vi är omtänksamma ;)

julen är ju väntans tider lika så med salt hobbyn :)

tror fiskarna vänjer sig med att det är lite rörelse runt dom. jag har mitt kar i källaren där det sällan springer folk och en del av dom visar skygghets tecken, speciellt diadem kejsaren som jag köpte i somras, den står fortfarande inne i sin grotta och väntar på mat för den blir rädd när jag kommer i närheten av karet. men det ska det bli ändring på nu efter flytten!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bänken är som gott som klar.. Nu ska bara sättas dit några luckor...

All annan LS som jag hade i mitt 240l ligger i en tunna med Doppvärmare... Dock ingen luft i... får se hur det går.... Får snart mitt salt, då kan jag börja blanda å fylla karet... Snart så :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter över 30 hinkar så blev karet fyllt. :P

Tyvärr kan jag inte testa min ytavrigningbox då jag inte har den sortens rör eller sland för den demisonen.. Ska iväg imorgon å kolla lite vid affärerna.

Nu ska jag börja blanda i salt.. Skall låtas stå i cirk. å värme.

Imorgon ska jag sätta igång skummarna om jag får igång allt till sumparna.

Äntligen framsteg!

post-1346-14468914972182_thumb.jpg

post-1346-14468914972385_thumb.jpg

post-1346-1446891497258_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut kan ju inte göra mycket annat än :)

Hur går det för brossan då har han gett upp alt med akvarier nu eller ?

Hoppas ditt projekt blir lika spännande som hans

Tack Jimmy :)

Ja min bror la helt av med akvarium.

Nu är hans största intresse segelbåtar :P

Men nu när han har hjälpt till mig med mitt kar så har han väl mer eler mindre bestämt sig att fixa ett om 2år. Då han skulle bli klar med sin långsegling.

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*skratt* Haha ja det ska jag göra... Men denna gång tror jag han kommer veka ur.... Då hans flickvän kanse sätter sig på tvären för något mer än 1000l. :P Men vi får juh hoppas att han bygger ett monster kar igen. :)

haha ingen fara... Tycker sj att det är mesigt... Ville ha ett större, men njaa... Var juh inte så roligt att kånka upp 540l 3smala trappor... Så blir inget större förrens jag flyttar till hus.

Då ska jag göra som min bror å bygga eget i vägg, eller hur det nu blir beror på husets konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gör inget i plåt det har vi ju testat nu :) :)

Flick vännen sätter stop det va det jag viste MES (hoppas inte min sambo ser detta )

Hahahah Ja fy fan... stackars kalle... :P

hehe joo men man får juh köpa något fint till dom innan man frågar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då kom bakslaget för mig.

Det jag hade fruktat besanades.

I den stora hinken där jag förvarade min ls var död, fast det över var levande. Stanken var som en sandstran.. Då man gräver lite å hittar svart gegga/sand.

Förbannat... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade du ingen cirkulation i spannen ?

Jag trodde jag bara skulle ha lsn i tunnan en dag eller 2.... Sen glömde jag helt bort den :(. Får skylla mig själv... Nu blir det att kasta stenen eller låta den få kurera ifred ett bra tag... Iallafall så blir det å köpa ny ls.... fan å jag som planerade på å köpa bättre ljus å kalkreaktor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...